Ingeschatte leestijd:5 minuten

Inhoudsopgave

1. Waarom ik bijlesdocent in Rotterdam werd
2. Mijn leerlingen: Emma en Sam
3. Mijn persoonlijke aanpak als bijlesdocent in Rotterdam
4. Het belang van communicatie en reflectie
5. Tips voor bijlesdocenten
6. Hoe mijn studie bedrijfskunde mij helpt in het lesgeven

Gerelateerde artikelen

Uitgelichte artikelen

Bijles tips

Bijles tips 1. Inleiding Bijles is een waardevol hulpmiddel voor studenten die wat extra ondersteuning nodig hebben bij hun studie. Of het nu gaat om het begrijpen van moeilijke onderwerpen of het verbeteren van studievaardigheden, bijles kan helpen om het leerproces...

5 tips om de middelbare school te overleven!

De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...

De eindexamens zijn weer begonnen!

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen.  Daarnaast was...

Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)

Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om...

5 tips voor montessori-activiteiten

Het belang om kinderen onder te dompelen in de wonderen van de natuur en het buitenleven wordt duidelijk gemaakt door onze aangeboren verbinding met de natuur. Ons welzijn, onze stemming en onze inspanningen zullen altijd rechtstreeks verband houden met de natuur. En...

Schermtijd: Hoe veel is te veel?

Schermtijd, hoe veel is te veel? Het moderne leven is gevuld met een eindeloze reeks schermen, van smartphones tot tablets, desktopcomputers tot laptops en tv's. Hierdoor neemt de gemiddelde schermtijd toe. Hoewel deze apparaten zeker hun voordelen hebben, is het van...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Bijlesdocent Rotterdam economie en wiskunde: Jesse’s aanpak voor succes

Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals Emma, die moeite heeft met wiskunde in 3 vwo, en Sam, een 5 havo-leerling die worstelt met economie en Duits. In deze blog deel ik mijn aanpak en tips voor het effectief begeleiden van leerlingen.

 

1. Waarom ik bijlesdocent in Rotterdam werd

Ik koos ervoor om bijlesdocent te worden tijdens mijn studie bedrijfskunde, omdat ik altijd al een passie had voor cijfers en onderwijs. Ik vind het leuk om moeilijke concepten eenvoudig te maken en leerlingen te helpen hun vertrouwen op te bouwen. Bijles in Rotterdam biedt mij de kans om mijn academische kennis te delen en tegelijkertijd jongeren te helpen die tegen leerproblemen aanlopen. Het is voor mij erg belangrijk om niet alleen de leerstof aan te bieden, maar ook om mijn leerlingen te leren hoe ze zelfstandig kunnen leren en problemen kunnen oplossen.

 

2. Mijn leerlingen: Emma en Sam

Emma en Sam zijn twee van mijn huidige leerlingen. Ze zijn heel verschillend, maar beide hebben ze te maken met vakken die hen uitdagingen bieden, wat voor mij de kans geeft om verschillende benaderingen toe te passen.

Bijles wiskunde voor Emma (3 vwo)

Emma zit in 3 vwo en heeft moeite met wiskunde, vooral algebra en meetkunde. Wiskunde kan voor veel leerlingen abstract zijn, en dat is bij Emma niet anders. Ze begrijpt de losse concepten wel, maar heeft moeite om de connectie te leggen tussen de verschillende onderdelen. Tijdens onze bijlessen werken we aan het verbeteren van haar probleemoplossende vaardigheden en zorgen we ervoor dat ze niet alleen de theorie begrijpt, maar deze ook kan toepassen in verschillende contexten.

Bijles economie en Duits voor Sam (5 havo)

Sam zit in 5 havo en heeft ondersteuning nodig voor zowel economie als Duits. Bij economie worstelt hij met het analyseren van grafieken en het begrijpen van economische theorieën, terwijl hij bij Duits vooral moeite heeft met grammatica en leesvaardigheid. Bij Sam ligt mijn focus op het vereenvoudigen van complexe concepten in economie en het oefenen van Duitse teksten en grammatica om zijn vertrouwen in beide vakken te vergroten. We werken gestructureerd naar zijn examens toe, zodat hij deze met vertrouwen tegemoet kan zien.

 

3. Mijn persoonlijke aanpak als bijlesdocent in Rotterdam

Als bijlesdocent in Rotterdam focus ik mij sterk op het ontwikkelen van zelfstandigheid bij mijn leerlingen. Ik probeer hen niet alleen te helpen met de stof, maar hen ook te leren hoe ze zelf verder kunnen komen. Dit doe ik door eerst de theorie helder uit te leggen en vervolgens veel ruimte te geven voor oefening en reflectie. Hierdoor leren mijn leerlingen problemen stap voor stap op te lossen.

Oefening baart kunst bij Emma

Bij Emma pas ik een methode toe waarbij we eerst de theorie behandelen en daarna veel tijd besteden aan het maken van oefenopgaven. Door stapsgewijs door de opgaven heen te gaan, ziet ze hoe ze de theorie kan toepassen in praktijkopgaven. Het helpt haar ook om fouten te maken en daarvan te leren, zodat ze zelfverzekerder wordt in het aanpakken van moeilijkere opgaven. Regelmatige herhaling zorgt ervoor dat ze beter begrijpt hoe de stof in elkaar zit.

Mijn tip voor bijlesdocenten: Zorg ervoor dat je leerling niet alleen de juiste antwoorden vindt, maar ook begrijpt hoe ze tot die antwoorden komen. Focus op het leerproces, niet alleen op het resultaat.

Zelfstandigheid bevorderen bij Sam

Bij Sam is het belangrijk om zijn zelfredzaamheid te vergroten. Samen maken we een planning voor de vakken economie en Duits, waarbij hij zelfstandig aan de slag gaat met opdrachten en teksten. Door hem verantwoordelijk te maken voor zijn eigen voortgang, leert hij om efficiënter en zelfverzekerder te studeren. Ik ben er om hem te begeleiden, maar uiteindelijk is het doel dat hij zelf kan bepalen hoe hij zijn studie-aanpak kan verbeteren.

Mijn tip voor bijlesdocenten: Leer je leerling hoe ze hun tijd kunnen plannen en zelfstandig kunnen werken. Dit geeft ze de tools om in de toekomst ook zonder bijles vooruitgang te boeken.

 

4. Het belang van communicatie en reflectie

Een van de belangrijkste aspecten van mijn bijlessen is goede communicatie, zowel met de leerling als met hun ouders. Ik maak na elke les een kort verslag van wat we hebben behandeld en welke stappen de leerling kan nemen om thuis verder te oefenen. Bij Emma is het bijvoorbeeld belangrijk om haar ouders op de hoogte te houden van haar voortgang, zodat ze haar ook thuis kunnen ondersteunen. Bij Sam focus ik meer op het bespreken van de vorderingen met hemzelf, zodat hij meer verantwoordelijkheid neemt over zijn eigen leerproces.

Tip voor bijlesdocenten: Goede communicatie is cruciaal. Houd de ouders betrokken, maar zorg er ook voor dat de leerling zelf verantwoordelijkheid neemt voor hun eigen leren.

 

5. Tips voor bijlesdocenten

Na jaren als bijlesdocent in Rotterdam heb ik een aantal tips verzameld die nuttig kunnen zijn voor andere docenten:

  • Begin bij de basis: Zorg ervoor dat de leerling de basisprincipes begrijpt voordat je verder gaat met complexere stof. Een stevige basis is essentieel voor succes.
  • Gebruik afwisseling in je aanpak: Sommige leerlingen leren door visuele hulpmiddelen, anderen door te doen. Varieer je methoden om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw leerling.
  • Bouw zelfvertrouwen op: Bijles gaat niet alleen om kennis, maar ook om vertrouwen. Laat je leerlingen succeservaringen opdoen, hoe klein ook, om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Communiceer duidelijk: Zorg ervoor dat de leerling en de ouders altijd weten wat er tijdens de les is behandeld en wat er van hen wordt verwacht voor de volgende keer.

 

6. Hoe mijn studie bedrijfskunde mij helpt in het lesgeven

Mijn studie bedrijfskunde heeft me geholpen om gestructureerd te denken en problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Deze vaardigheden gebruik ik dagelijks in mijn bijlessen. Vooral bij vakken zoals economie en wiskunde is het belangrijk om helder en gestructureerd te werken. Dit zorgt ervoor dat mijn leerlingen de stof beter begrijpen en kunnen toepassen. Bovendien heeft bedrijfskunde me geleerd hoe belangrijk het is om een plan te hebben. Dit pas ik toe in mijn lessen door samen met mijn leerlingen duidelijke doelen te stellen en hier stap voor stap naartoe te werken.

 

7. Het resultaat van bijles: Emma en Sam’s vooruitgang

Het is altijd mooi om te zien hoe mijn leerlingen groeien. Emma is veel zekerder geworden in wiskunde en begrijpt nu hoe ze de theorie kan toepassen in verschillende vraagstukken. Sam heeft zijn beheersing van zowel economie als Duits enorm verbeterd, en kijkt nu met vertrouwen uit naar zijn eindexamens. Dit soort vooruitgang motiveert mij om door te gaan met bijles geven en te zien hoe mijn leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Conclusie

Bijles geven in Rotterdam is voor mij een geweldige manier om anderen te helpen en mijn eigen kennis te delen. Door een persoonlijke aanpak te combineren met geduld en een gestructureerde werkwijze, zie ik mijn leerlingen groeien in hun vertrouwen en academische prestaties. Mijn doel is om hen niet alleen te helpen met de vakken waar ze moeite mee hebben, maar ook om hen de vaardigheden bij te brengen die ze in de toekomst kunnen gebruiken om zelfstandig te leren.

Als je overweegt om bijlesdocent te worden, raad ik je aan om het te proberen. Het is niet alleen een waardevolle ervaring voor de leerlingen, maar ook een kans om jezelf te ontwikkelen en anderen te inspireren.

 

Wil jij ook bijles geven? Meld je aan via deze link.

Volg ook onze LinkedIn pagina.

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 16 september 2024

Reacties

0 reacties