Gerelateerde artikelen
Rekenen met woordformules 1
Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...
Snijpunten van grafieken
Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...
De abc-formule
Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...
Kwadratische vergelijkingen opstellen
Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...
Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel
Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...
Gelijkvormige driehoeken
Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...
Regelmatige patronen
Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...
Rekenmachine en wetenschappelijke notatie
Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...
Interpoleren en extrapoleren
Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...
Meten en schatten
Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...
Uitgelichte artikelen
De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!
Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...
Voor het eerst naar de basisschool
Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven
Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...
5 tips om de middelbare school te overleven!
De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...
De eindexamens zijn weer begonnen!
De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. Daarnaast was...

Ontkenningen (in present simple, past simple, present continuous, + overview)
Hoe vorm je ontkenningen in het Engels? Dit is een essentieel onderdeel van de Engelse grammatica. In dit artikel duiken we diep in de wereld van ontkenningen (negations) in de present simple, past simple, present continuous en geven we een overzicht van andere belangrijke aspecten. Of je nu studeert voor een toets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt leren over dit grammaticale onderwerp, hier vind je een uitgebreide handleiding met duidelijke uitleg en praktische voorbeelden.
Inhoudsopgave
- Introductie tot Ontkenningen in het Engels
- Ontkenningen in de Present Simple
- Ontkenningen in de Past Simple
- Ontkenningen in de Present Continuous
- Overzicht van Ontkenningen
- Veelvoorkomende Fouten en Hoe Ze Te Vermijden
- Oefeningen
- Conclusie
Introductie tot Ontkenningen in het Engels
Ontkenningen zijn cruciaal om aan te geven dat iets niet waar is of niet gebeurt. In het Engels worden ontkenningen meestal gevormd met behulp van hulpwerkwoorden en het woord “not.” De exacte manier waarop je een ontkenning vormt, hangt af van de werkwoordstijd (tense).
Ontkenningen in de Present Simple
De Present Simple (enkelvoudige tegenwoordige tijd) wordt gebruikt om gewoontes, feiten en algemene waarheden uit te drukken. Bij het vormen van ontkenningen in de Present Simple gebruiken we de hulpwerkwoorden “do” en “does” (voor de derde persoon enkelvoud: he, she, it) in combinatie met “not.”
Vorming
- Subject + do/does + not + hoofdwerkwoord (basisvorm)
- Afkortingen: “do not” wordt “don’t,” “does not” wordt “doesn’t”
Voorbeelden
- Ik speel geen gitaar. (I do not/don’t play the guitar.)
- Zij woont niet in Amsterdam. (She does not/doesn’t live in Amsterdam.)
- Wij houden niet van spruitjes. (We do not/don’t like Brussels sprouts.)
- Hij werkt niet in een bank. (He does not/doesn’t work in a bank.)
Ontkenningen in de Past Simple
De Past Simple (enkelvoudige verleden tijd) wordt gebruikt om handelingen of gebeurtenissen in het verleden uit te drukken die voltooid zijn. Voor ontkenningen in de Past Simple gebruiken we het hulpwerkwoord “did” in combinatie met “not.”
Vorming
- Subject + did + not + hoofdwerkwoord (basisvorm)
- Afkorting: “did not” wordt “didn’t”
Voorbeelden
- Ik ging niet naar de film gisteren. (I did not/didn’t go to the cinema yesterday.)
- Zij studeerde niet voor de test. (She did not/didn’t study for the test.)
- Wij zagen geen bevers tijdens onze wandeling. (We did not/didn’t see any beavers during our walk.)
- Hij at geen ontbijt vanochtend. (He did not/didn’t eat breakfast this morning.)
Ontkenningen in de Present Continuous
De Present Continuous (onvoltooid tegenwoordige tijd) beschrijft een handeling die op dit moment aan de gang is of een tijdelijke handeling. Bij ontkenningen in de Present Continuous gebruiken we de vormen van “to be” (am, is, are) gevolgd door “not” en het werkwoord met -ing.
Vorming
- Subject + am/is/are + not + hoofdwerkwoord-ing
- Afkortingen: “is not” wordt “isn’t,” “are not” wordt “aren’t”
Voorbeelden
- Ik speel geen voetbal. (I am not playing football.)
- Zij werkt niet op dit moment. (She is not/isn’t working at the moment.)
- Wij kijken geen televisie. (We are not/aren’t watching television.)
- Hij slaapt niet. (He is not/isn’t sleeping.)
Overzicht van Ontkenningen
Hier is een kort overzicht van de regels voor het vormen van ontkenningen in de verschillende tijden:
- Present Simple: do/does + not + basisvorm van het werkwoord
- Past Simple: did + not + basisvorm van het werkwoord
- Present Continuous: am/is/are + not + werkwoord-ing
Het is belangrijk om te onthouden dat de vorm van het hulpwerkwoord verandert afhankelijk van het onderwerp (I, you, he, she, it, we, they).
Veelvoorkomende Fouten en Hoe Ze Te Vermijden
Een veel voorkomende fout is het vergeten van het hulpwerkwoord (“do,” “does,” “did,” “am,” “is,” “are”) bij het vormen van ontkenningen.
- Fout: Ik speel niet gitaar. (I play not guitar.)
- Correct: Ik speel geen gitaar. (I do not/don’t play the guitar.)
Een andere fout is het niet terugzetten van het werkwoord naar de basisvorm na “did” in de Past Simple.
- Fout: Ik deed niet ging naar de film. (I did not went to the cinema.)
- Correct: Ik ging niet naar de film. (I did not/didn’t go to the cinema.)
Oefeningen
Vorm de volgende zinnen om in ontkenningen:
- She likes coffee.
- They went to the beach.
- He is studying English.
- I play tennis.
- We were watching a movie.
Antwoorden:
- She doesn’t like coffee.
- They didn’t go to the beach.
- He isn’t studying English.
- I don’t play tennis.
- We weren’t watching a movie.
Conclusie
Het correct vormen van ontkenningen in het Engels is essentieel voor duidelijke communicatie. Door de regels te begrijpen en te oefenen met verschillende werkwoordstijden, kun je je Engelse vaardigheden aanzienlijk verbeteren. Onthoud de hulpwerkwoorden en de juiste volgorde van woorden, en je zult in staat zijn om effectieve en correcte ontkenningen te vormen. Succes met je studie!
Bekijk de uitlegvideo
Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Grammatica
- Bezit / bezittelijke voornaamwoorden (my / mine)
- Some/any
- Vragen (in present simple, past simple, present continuous+ overview)
- Present simple (basics)
- Present continuous (basics)
- Gebiedende wijs / imperative (turn left)
- Future (going to)
- Past simple (basics/regular + most common irregular)
- Hulpwerkwoorden (must, have to, should)
- Some/any/something/anything/somebody/anybody/somewhere/anywhere
- Past simple (irregular + questions + negations)
- Past continuous (basics + questions + negations)
- Present perfect (basics + questions + negations)
- Active vs passive (basics + simple)
- Future (going to, will, shall, present simple, present continuous)
- Much, many, (a) little, (a) few, lots of, a lot of
- Prefixes/suffixes
- Hulpwerkwoorden (must, have to, should, ought to)
- Words with silent letters
- Homophones
- Past perfect (basics + questions, negations)
- Present perfect continuous (basics + questions + negations)
- Active vs Passive (herhaling + continuous)
- Much, many, (a) little, (a) few, lots of, a lot of
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
Dit artikel is geschreven door:

0 reacties