Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Uitgelichte artikelen
Bijles voor rekenen: Hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugvond in groep 7
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Ervaring met bijles voor rekenen: Een moeder vertelt over de vooruitgang van haar dochter
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijlesdocent Rotterdam economie en wiskunde: Jesse’s aanpak voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Bijles tips
Bijles tips 1. Inleiding Bijles is een waardevol hulpmiddel voor studenten die wat extra ondersteuning nodig hebben bij hun studie. Of het nu gaat om het begrijpen van moeilijke onderwerpen of het verbeteren van studievaardigheden, bijles kan helpen om het leerproces...
5 tips om de middelbare school te overleven!
De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...
De eindexamens zijn weer begonnen!
De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. Daarnaast was...
5 tips voor montessori-activiteiten
Het belang om kinderen onder te dompelen in de wonderen van de natuur en het buitenleven wordt duidelijk gemaakt door onze aangeboren verbinding met de natuur. Ons welzijn, onze stemming en onze inspanningen zullen altijd rechtstreeks verband houden met de natuur. En...
Schermtijd: Hoe veel is te veel?
Schermtijd, hoe veel is te veel? Het moderne leven is gevuld met een eindeloze reeks schermen, van smartphones tot tablets, desktopcomputers tot laptops en tv's. Hierdoor neemt de gemiddelde schermtijd toe. Hoewel deze apparaten zeker hun voordelen hebben, is het van...
Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)
Inhoudsopgave
Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om de poort te openen naar een leven lang positief leren. Hier zijn enkele manieren om wiskunde te onderwijzen met behulp van de Mathnasium-methode die vreugde zal opwekken en hen op een boeiende manier zal helpen bij het leren.
Spel 1: 10 slam
Als uw kinderen zijn opgegroeid met het spelen van Snap met gewone kaarten, is dit een variatie maar gebruikt in plaats daarvan optelvaardigheden. Dit maakt ook gebruik van een stapel pest-kaarten die de gezichtskaarten (Koning, vrouw en boer) vervangen door getallen.
Hoe te spelen?
- Elke speler krijgt de helft van de stapel kaarten, met de afbeelding naar beneden, op een stapel.
- Spelers draaien om de beurt één kaart, met de afbeelding naar boven, op een gedeelde aflegstapel.
- Als de bovenste twee kaarten in de stapel optellen tot 10, tik dan als eerste op de stapel en vermeld het bijbehorende 10s-feit. (“Vier plus zes is tien!”) De speler die als eerst op tafel tikt en de som goed heeft, wint de gehele pot (de kaarten op tafel).
- Het spel is afgelopen wanneer alle kaarten uit de handen van de spelers zijn weggespeeld.
Wat is er geleerd?
De meeste kinderen zijn meer visueel ingesteld, dus ze leren meer door iets daadwerkelijk te zien. Doormiddel van dit spel zal het de kinderen hun zelfvertrouwen op te bouwen en hun optelvaardigheden te versterken.
Het is wel slim om rekening te houden met het matchen van kinderen. Wanneer het ene kind een stuk beter is in rekenen, zal het zelfvertrouwen van het andere kind juist minder worden. Dus zorg ervoor dat de tegenstanders gelijkwaardig op niveau zijn.
Spel 2: Vermenigvuldiging wie ben ik
Dit is vergelijkbaar met wie ben ik, maar in plaats van beroemde personen of voorwerpen op je voorhoofd te plakken, probeer je het aantal te berekenen op basis van wat een andere speler heeft. Je gebruikt weer pestkaarten.
Je wilt voor dit spel de nullen en jokerkaarten verwijderen.
Hoe te spelen?
- Zonder naar de waarde te kijken, trekt elke speler een kaart van de stapel en houdt deze vast en plakt deze op zijn of haar voorhoofd (met de voorkant naar voren). Elke speler kijkt dan naar de kaart op het hoofd van de andere speler.
- De Facilitator kondigt het product van de twee kaarten aan. (Als een speler bijvoorbeeld een 10 en de andere speler een 2 had, zou de Facilitator “20” aankondigen.)
- De eerste speler die de waarde van de kaart op zijn eigen hoofd kan berekenen, wint.
- Het spel is voltooid als er vijf spelrondes zijn gespeeld.
Wat is er geleerd?
Dit is voor kinderen die bezig zijn met vermenigvuldigen en dit spel kan baat hebben bij een andere vorm van leren. Deze leerstijl is handig voor kinderen die verbaal zijn. Voor kinderen die meer visueel zijn, kan het gebruik van potlood en papier ook versterken om het goede antwoord te vinden. Er is ook geen passieve speler in dit spel, dus maximaal drie kinderen kunnen leren.
Spel 3: Nummerdetective
Dit is een leuk toneelstuk over een moordmysterie, maar is voor alle leeftijden geschikt en maakt natuurlijk gebruik van wiskunde. Alles wat je nodig hebt voor dit spel is een handvol uniforme en potloden.
Hoe te spelen
- Bepaal wie de ‘nummerdetective wordt. De speler die niet de detective is legt een aantal potloden op tafel en de detective zelf telt ze.
- De detective sluit zijn ogen en de andere speler voegt een paar potloden toe of haalt potloden weg.
- De detective opent zijn ogen en gebruikt een optel- of aftreksom om het mysterie van hoe het aantal getallen is veranderd. Als er bijvoorbeeld eerst 12 potloden lagen en er nu 16 liggen, zou de detective door naar de volgende ronde door te zeggen “12 + 4 = 16”.
- Het spel is afgelopen wanneer beide spelers de kans hebben gehad om de nummerdetective te zijn.
Wat is er geleerd?
Dit is een spel waarbij je visueel, mentaal en tactiel leert. Afhankelijk van wat voor soort leerling speelt, zullen ze ofwel potloden tellen met hun handen, of ze kunnen de tafel visueel scannen en in hun hoofd tellen. Dit helpt om hun vertrouwen in hun leertechniek op te bouwen in plaats van traditioneel uit een boek leren.
Wil jij meer nog meer leren in een bewegende en spelende manier? Klik dan hier voor onze eigen lesmethode!
Wil jij gratis oefenbladen downloaden? Klik hier.
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
0 reacties