Gerelateerde artikelen
Rekenen met woordformules 1
Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...
Snijpunten van grafieken
Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...
De abc-formule
Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...
Kwadratische vergelijkingen opstellen
Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...
Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel
Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...
Gelijkvormige driehoeken
Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...
Regelmatige patronen
Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...
Rekenmachine en wetenschappelijke notatie
Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...
Interpoleren en extrapoleren
Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...
Meten en schatten
Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...
Uitgelichte artikelen
De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!
Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...
Voor het eerst naar de basisschool
Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven
Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...
5 tips om de middelbare school te overleven!
De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...
De eindexamens zijn weer begonnen!
De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. Daarnaast was...

Mix tenses (summary of all tenses)
Mix Tenses: Een Uitgebreide Gids voor Alle Werkwoordstijden
Worstelen met de verschillende werkwoordstijden in het Engels? Geen nood! Dit artikel is jouw ultieme gids voor het begrijpen en correct gebruiken van alle Engelse werkwoordstijden, vaak aangeduid als “Mix Tenses”. Of je nu studeert voor een toets, je Engelse vaardigheden wilt verbeteren of gewoon meer wilt weten over de Engelse grammatica, hier vind je de uitleg en voorbeelden die je nodig hebt. We zullen de verschillende tijden overzichtelijk presenteren en praktische tips geven om verwarring te voorkomen.
Inhoudsopgave
- Simple Tenses (Enkelvoudige Tijden)
- Continuous Tenses (Progressieve Tijden)
- Perfect Tenses (Voltooide Tijden)
- Perfect Continuous Tenses (Voltooid Progressieve Tijden)
- Tips en Trucs om Werkwoordstijden te Beheersen
- Oefeningen
- Conclusie
Simple Tenses (Enkelvoudige Tijden)
De ‘Simple’ tijden zijn de meest basale vormen en beschrijven eenvoudige feiten, gewoontes of gebeurtenissen.
Simple Present (Onvoltooid Tegenwoordige Tijd)
- Gebruik: Gewoontes, feiten, algemene waarheden.
- Structuur: Basisvorm van het werkwoord (bij he/she/it: werkwoord + -s).
- Voorbeeld: I eat breakfast every morning. She works at a bank.
Simple Past (Onvoltooid Verleden Tijd)
- Gebruik: Voltooide acties in het verleden.
- Structuur: Werkwoord + -ed (regelmatige werkwoorden) of tweede vorm van het werkwoord (onregelmatige werkwoorden).
- Voorbeeld: I watched a movie yesterday. They went to the park last week.
Simple Future (Onvoltooid Toekomende Tijd)
- Gebruik: Toekomstige acties of voorspellingen.
- Structuur: will + basisvorm van het werkwoord.
- Voorbeeld: I will go to the store tomorrow. She will travel to Europe next year.
Continuous Tenses (Progressieve Tijden)
De ‘Continuous’ of ‘Progressive’ tijden beschrijven acties die bezig zijn te gebeuren op een bepaald moment.
Present Continuous (Onvoltooid Tegenwoordige Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die nu gebeuren, tijdelijke situaties.
- Structuur: am/is/are + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: I am writing a letter now. They are playing football.
Past Continuous (Onvoltooid Verleden Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die bezig waren op een bepaald moment in het verleden.
- Structuur: was/were + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: I was watching TV when you called. She was studying at the library.
Future Continuous (Onvoltooid Toekomende Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die bezig zullen zijn op een bepaald moment in de toekomst.
- Structuur: will be + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: I will be working at 9 AM tomorrow. They will be traveling all day.
Perfect Tenses (Voltooide Tijden)
De ‘Perfect’ tijden beschrijven acties die voltooid zijn voor een bepaald moment.
Present Perfect (Voltooid Tegenwoordige Tijd)
- Gebruik: Acties die in het verleden zijn begonnen en nog steeds relevant zijn voor het heden, of acties die recentelijk zijn voltooid.
- Structuur: have/has + voltooid deelwoord (past participle).
- Voorbeeld: I have finished my homework. She has lived here for ten years.
Past Perfect (Voltooid Verleden Tijd)
- Gebruik: Acties die voltooid waren voor een ander actie in het verleden.
- Structuur: had + voltooid deelwoord (past participle).
- Voorbeeld: I had eaten dinner before I went to the party. They had already left when I arrived.
Future Perfect (Voltooid Toekomende Tijd)
- Gebruik: Acties die voltooid zullen zijn voor een bepaald moment in de toekomst.
- Structuur: will have + voltooid deelwoord (past participle).
- Voorbeeld: I will have finished the report by Friday. She will have travelled to many countries by the time she is 30.
Perfect Continuous Tenses (Voltooid Progressieve Tijden)
De ‘Perfect Continuous’ tijden combineren de aspecten van zowel de ‘Perfect’ als de ‘Continuous’ tijden. Ze beschrijven acties die in het verleden zijn begonnen, tot een recent moment (of tot het heden) hebben geduurd, en mogelijk nog steeds aan de gang zijn. De focus ligt op de duur van de actie.
Present Perfect Continuous (Voltooid Tegenwoordige Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die in het verleden begonnen zijn en nog steeds doorgaan, of net zijn gestopt. De nadruk ligt op de duur van de actie.
- Structuur: have/has been + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: I have been studying English for five years. She has been working on that project all day.
Past Perfect Continuous (Voltooid Verleden Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die een tijdlang in het verleden plaatsvonden vóór een ander moment in het verleden. Nadruk op de duur van de actie.
- Structuur: had been + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: I had been waiting for the bus for an hour when it finally arrived. They had been playing football for two hours before it started to rain.
Future Perfect Continuous (Voltooid Toekomende Tijd – Duratief)
- Gebruik: Acties die in de toekomst een tijdlang zullen hebben plaatsgevonden vóór een ander moment in de toekomst. Nadruk op de duur van de actie.
- Structuur: will have been + werkwoord + -ing.
- Voorbeeld: By next year, I will have been living in Amsterdam for ten years. They will have been working on this project for six months by the time it’s finished.
Tips en Trucs om Werkwoordstijden te Beheersen
- Ken je signaalwoorden: Woorden zoals “yesterday,” “now,” “before,” “by the time” kunnen je helpen de juiste tijd te kiezen.
- Oefen regelmatig: Herhaling is de sleutel tot beheersing. Maak oefeningen en schrijf zinnen in verschillende tijden.
- Begrijp de context: De context van een zin bepaalt welke tijd het meest geschikt is. Denk na over wanneer de actie plaatsvindt en hoe deze zich verhoudt tot andere gebeurtenissen.
- Gebruik online bronnen: Er zijn talloze websites en apps die je kunnen helpen met het oefenen van werkwoordstijden.
- Vraag om feedback: Laat je werk nakijken door een docent of native speaker om fouten te identificeren en te corrigeren.
Oefeningen
Vul de juiste werkwoordstijd in:
- I ________ (go) to the cinema last night.
- She ________ (study) English at university.
- They ________ (travel) to Italy next summer.
- He ________ (eat) dinner when I arrived.
- We ________ (live) here for five years.
Antwoorden:
- went
- studies
- will travel
- was eating
- have lived
Conclusie
Het correct gebruiken van de Engelse werkwoordstijden kan in eerste instantie ingewikkeld lijken, maar met oefening en een goed begrip van de basisprincipes, kun je de verschillende tijden onder de knie krijgen. Onthoud de structuur van elke tijd, let op de signaalwoorden, en oefen regelmatig. Veel succes!
Bekijk de uitlegvideo
Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Extra oefeningen (werkwoordtijden)
- Mix (present simple: positive, negative, questions)
- Mix (present simple vs present continuous)
- Mix (past simple: positive, negative, questions)
- Mix (summary of all tenses)
- Mix (past simple vs past continuous)
- Mix (past simple vs present perfect)
- Mix (summary of all the tenses)
- Mix (past simple vs past perfect)
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
Dit artikel is geschreven door:

0 reacties