Gerelateerde artikelen

Rekenen met woordformules 1

Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...

Snijpunten van grafieken

Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...

De abc-formule

Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...

Kwadratische vergelijkingen opstellen

Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...

Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel

Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...

Gelijkvormige driehoeken

Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...

Regelmatige patronen

Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...

Rekenmachine en wetenschappelijke notatie

Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...

Interpoleren en extrapoleren

Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...

Meten en schatten

Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...

Uitgelichte artikelen

De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!

Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...

Voor het eerst naar de basisschool

Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....

Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg

Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...

Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging

Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...

Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes

Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...

Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven

Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...

5 tips om de middelbare school te overleven!

De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...

De eindexamens zijn weer begonnen!

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen.  Daarnaast was...

Uitleg over Tekstverklaren, stappenplan | Alle Engels lesstof uitgelegd | abcbijles.nl

Much, many, (a) little, (a) few, lots of, a lot of

Hoeveel is ‘veel’ en wanneer gebruik je ‘weinig’? In dit artikel duiken we in de nuances van de Engelse kwantificatoren ‘much’, ‘many’, ‘(a) little’, ‘(a) few’, ‘lots of’ en ‘a lot of’. We onthullen de regels en uitzonderingen die deze woorden zo vaak verwarrend maken. Of je nu studeert voor een examen Engels of gewoon je kennis wilt opfrissen, deze uitgebreide gids zal je helpen om deze concepten onder de knie te krijgen.

 

Inhoudsopgave

 

Introductie

Kwantificatoren zijn woorden die aangeven hoeveel er van iets is. In het Engels worden ‘much’, ‘many’, ‘(a) little’, ‘(a) few’, ‘lots of’ en ‘a lot of’ vaak gebruikt om hoeveelheden uit te drukken, maar het correcte gebruik ervan kan soms lastig zijn. Dit artikel is bedoeld om je een helder en compleet overzicht te geven, zodat je deze woorden zelfverzekerd kunt gebruiken.

 

Much en Many: Het Verschil

‘Much’ en ‘many’ betekenen beide ‘veel’, maar ze worden gebruikt in verschillende contexten:

  • Much: Gebruikt voor niet-telbare zelfstandige naamwoorden (stoffen, concepten, etc.).
  • Many: Gebruikt voor telbare zelfstandige naamwoorden.

 

Voorbeelden van Much

  • How much sugar do you take in your coffee? (Suiker is niet-telbaar)
  • There is not much time left. (Tijd is niet-telbaar)
  • I don’t have much money. (Geld is niet-telbaar, hoewel je de eenheden (e.g., euro’s) wel kunt tellen)

 

Voorbeelden van Many

  • How many apples do you want? (Appels zijn telbaar)
  • There are too many people here. (Mensen zijn telbaar)
  • I have many friends. (Vrienden zijn telbaar)

 

Belangrijk om te weten:

  • In bevestigende zinnen worden ‘much’ en ‘many’ vaak vervangen door ‘a lot of’ of ‘lots of’ (zie verderop).
  • ‘Much’ wordt vaker gebruikt in vragen en ontkennende zinnen.

 

Little en A Little: Een Klein Verschil met Grote Impact

‘Little’ en ‘a little’ betekenen beide ‘weinig’, maar de connotatie is verschillend:

  • Little: Impliceert dat er (bijna) niets is, en is vaak negatief van toon.
  • A little: Impliceert dat er wel iets is, en is vaak positiever van toon.

 

Voorbeelden van Little

  • There is little hope that he will recover. (Er is weinig hoop = er is bijna geen hoop)
  • He has little money. (Hij heeft weinig geld = hij heeft bijna geen geld)

 

Voorbeelden van A Little

  • I have a little money. (Ik heb een beetje geld = ik heb wat geld)
  • Could you give me a little help? (Kun je me een beetje helpen?)
  • There is a little milk in the fridge. (Er is een beetje melk in de koelkast.)

 

Few en A Few: Vergelijkbaar met Little en A Little

‘Few’ en ‘a few’ zijn vergelijkbaar met ‘little’ en ‘a little’, maar worden gebruikt bij telbare zelfstandige naamwoorden:

  • Few: Impliceert dat er (bijna) geen zijn, en is vaak negatief van toon.
  • A few: Impliceert dat er wel een paar zijn, en is vaak positiever van toon.

 

Voorbeelden van Few

  • Few people know the answer. (Weinig mensen kennen het antwoord = bijna niemand kent het antwoord)
  • I have few friends. (Ik heb weinig vrienden = ik heb bijna geen vrienden)

 

Voorbeelden van A Few

  • I have a few friends. (Ik heb een paar vrienden = ik heb enkele vrienden)
  • I have read a few books lately. (Ik heb de laatste tijd een paar boeken gelezen.)

 

Lots of en A Lot of: De Veelzijdige Optie

‘Lots of’ en ‘a lot of’ betekenen beide ‘veel’ en zijn minder formeel dan ‘much’ en ‘many’. Ze kunnen gebruikt worden bij zowel telbare als niet-telbare zelfstandige naamwoorden:

  • Lots of: Veel van
  • A lot of: Veel van

 

Voorbeelden van Lots Of en A Lot Of

  • We have lots of time. (Niet-telbaar)
  • We have a lot of time. (Niet-telbaar)
  • There are lots of people here. (Telbaar)
  • There are a lot of people here. (Telbaar)

 

Belangrijk om te weten:

  • A lot (zonder ‘of’) wordt gebruikt als bijwoord. Bijvoorbeeld: “I like it a lot.”
  • Er is geen verschil in betekenis tussen ‘lots of’ en ‘a lot of’, maar ‘a lot of’ wordt als iets formeler beschouwd.

 

Oefeningen

Vul de juiste kwantificator in (much, many, little, a little, few, a few, lots of, a lot of):

  1. How _______ sugar do you want in your tea?
  2. I have only _______ time to finish this project.
  3. There are _______ students in the classroom today.
  4. She has _______ friends to support her.
  5. He spends _______ money on books.
Antwoorden
  1. much
  2. a little
  3. many / lots of / a lot of
  4. a few
  5. a lot of / lots of

 

Quiz

Test je kennis met de volgende quiz!

  1. Choose the right answer.
    I don’t have ____ money.

    • much
    • many
  2. Choose the right answer.
    How ____ dogs do you have?

    • much
    • many
  3. Choose the right answer.
    There is ____ juice left in the bottle for everyone to have some.

    • little
    • a little
  4. Choose the right answer.
    Very ____ people came to the party.

    • few
    • a few
  5. Choose the right answer.
    I like dogs ____ .

    • a lot
    • a lot of
Answers
  1. much
  2. many
  3. a little
  4. few
  5. a lot

 

Conclusie

Het correcte gebruik van ‘much’, ‘many’, ‘(a) little’, ‘(a) few’, ‘lots of’ en ‘a lot of’ is essentieel voor een goede beheersing van de Engelse taal. Onthoud dat ‘much’ en ‘little’ gebruikt worden bij niet-telbare zelfstandige naamwoorden, terwijl ‘many’ en ‘few’ gebruikt worden bij telbare zelfstandige naamwoorden. ‘Lots of’ en ‘a lot of’ kunnen in beide gevallen gebruikt worden. Oefening baart kunst! Gebruik deze gids als referentie en oefen regelmatig om je vaardigheden te verbeteren. Veel succes!

Bekijk de uitlegvideo

Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Grammatica

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 23 maart 2025

Reacties

0 reacties