Gerelateerde artikelen
Rekenen met woordformules 1
Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...
Snijpunten van grafieken
Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...
De abc-formule
Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...
Kwadratische vergelijkingen opstellen
Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...
Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel
Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...
Gelijkvormige driehoeken
Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...
Regelmatige patronen
Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...
Rekenmachine en wetenschappelijke notatie
Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...
Interpoleren en extrapoleren
Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...
Meten en schatten
Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...
Uitgelichte artikelen
De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!
Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...
Voor het eerst naar de basisschool
Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven
Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...
5 tips om de middelbare school te overleven!
De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...
De eindexamens zijn weer begonnen!
De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. Daarnaast was...

Future (going to, will, shall, present simple, present continuous)
Hoe spreek je over de toekomst in het Engels? Dat is een vraag die veel leerlingen zich stellen. In dit artikel duiken we diep in de verschillende manieren om de toekomst te beschrijven: met ‘going to’, ‘will’, ‘shall’, de ‘present simple’, en de ‘present continuous’. We gaan niet alleen de grammaticaregels doornemen, maar ook de nuances en situaties waarin je elke vorm het beste kunt gebruiken. Of je nu studeert voor een toets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon geïnteresseerd bent in de Engelse grammatica, dit artikel is jouw gids voor het beheersen van de toekomstige tijd.
Inhoudsopgave
Introductie
Het Engels heeft verschillende manieren om over de toekomst te praten. Elk van deze manieren heeft zijn eigen nuances en wordt in specifieke situaties gebruikt. In dit artikel gaan we de volgende vormen bekijken:
- “Going to”
- “Will” (Future Simple)
- “Shall”
- “Present Simple”
- “Present Continuous”
“Going to”
“Going to” wordt gebruikt om te praten over plannen of intenties die je al hebt gemaakt, of over voorspellingen die gebaseerd zijn op bewijs dat je nu ziet.
Gebruik
- Plannen en intenties: I am going to visit my grandmother next week. (Ik ga volgende week mijn oma bezoeken.)
- Voorspellingen gebaseerd op bewijs: Look at those dark clouds! It’s going to rain. (Kijk naar die donkere wolken! Het gaat regenen.)
Structuur
Subject + am/is/are + going to + base form of the verb
Voorbeelden:
- I am going to study tonight.
- She is going to travel to Italy next summer.
- They are going to buy a new car.
“Will” (Future Simple)
“Will” wordt gebruikt om te praten over beslissingen die je op het moment van spreken neemt, voorspellingen zonder bewijs, beloftes, aanbiedingen, en verzoeken.
Gebruik
- Spontane beslissingen: I will answer the phone. (Ik zal de telefoon opnemen.)
- Voorspellingen zonder bewijs: I think it will snow tomorrow. (Ik denk dat het morgen gaat sneeuwen.)
- Beloftes: I will help you with your homework. (Ik zal je helpen met je huiswerk.)
- Aanbiedingen: I will carry your bags. (Ik zal je tassen dragen.)
- Verzoeken: Will you close the door, please? (Wil je de deur sluiten, alsjeblieft?)
Structuur
Subject + will + base form of the verb
Voorbeelden:
- I will go to the party.
- She will be late.
- They will arrive soon.
“Shall”
“Shall” wordt voornamelijk gebruikt in vragen met “I” of “We” om suggesties te doen of om iemands mening te vragen.
Gebruik
- Suggesties: Shall we go to the cinema? (Zullen we naar de bioscoop gaan?)
- Meningen vragen: Shall I open the window? (Zal ik het raam openen?)
Structuur
Shall + Subject + base form of the verb
Voorbeelden:
- Shall I help you?
- Shall we dance?
Let op: “Shall” wordt minder vaak gebruikt in modern Engels, vooral in Amerikaans Engels. “Will” wordt vaker gebruikt.
“Present Simple” voor de toekomst
De “present simple” wordt gebruikt om te praten over toekomstige gebeurtenissen die volgens een schema of tijdschema plaatsvinden.
Gebruik
- Schema’s en tijdschema’s: The train leaves at 10:00 AM. (De trein vertrekt om 10:00 uur ’s ochtends.)
- Dienstregelingen: The movie starts at 8:00 PM. (De film begint om 20:00 uur.)
Structuur
Subject + base form of the verb (voeg -s toe voor he/she/it)
Voorbeelden:
- The plane arrives at 6 PM.
- The class starts tomorrow.
“Present Continuous” voor de toekomst
De “present continuous” wordt gebruikt om te praten over vaste afspraken of plannen in de nabije toekomst.
Gebruik
- Vaste afspraken: I am meeting my friend tonight. (Ik ontmoet vanavond mijn vriend.)
- Plannen: We are going to a concert next week. (We gaan volgende week naar een concert.)
Structuur
Subject + am/is/are + verb + -ing
Voorbeelden:
- I am seeing the doctor tomorrow.
- She is visiting her parents this weekend.
- They are having a party next Saturday.
Het verschil met “going to” is subtiel, maar “present continuous” impliceert vaak dat er al regelingen zijn getroffen.
Vergelijking van de vormen
Vorm | Gebruik | Voorbeeld |
---|---|---|
“Going to” | Plannen, intenties, voorspellingen met bewijs | I am going to eat pizza tonight. |
“Will” | Spontane beslissingen, voorspellingen zonder bewijs, beloftes | I will help you with that. |
“Shall” | Suggesties (verouderd, gebruik vaker “will”) | Shall we go for a walk? (Will we go for a walk?) |
“Present Simple” | Schema’s, tijdschema’s | The train leaves at 6:00 AM. |
“Present Continuous” | Vaste afspraken, plannen | I am meeting John tomorrow. |
Oefeningen
Vul de juiste vorm van de toekomst in:
- I ________ (visit) Paris next summer. (going to / will)
- The meeting ________ (start) at 9:00 AM. (present simple)
- I promise I ________ (be) there for you. (will)
- Look at those clouds! It ________ (rain). (going to)
- We ________ (have) a party next week. (present continuous)
Antwoorden
- am going to visit
- starts
- will be
- is going to rain
- are having
Conclusie
Het praten over de toekomst in het Engels kan in eerste instantie verwarrend lijken door de vele opties. Echter, door de nuances van elke vorm te begrijpen – “going to”, “will”, “shall”, de “present simple” en de “present continuous” – kun je je met meer vertrouwen uitdrukken. Onthoud dat “going to” gebruikt wordt voor plannen en voorspellingen gebaseerd op bewijs, “will” voor spontane beslissingen en beloftes, “shall” voor suggesties (hoewel minder gebruikelijk), de “present simple” voor schema’s, en de “present continuous” voor vaste afspraken. Door te oefenen en deze regels toe te passen, zul je snel de toekomstige tijd in het Engels beheersen!
Bekijk de uitlegvideo
Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Grammatica
- Bezit / bezittelijke voornaamwoorden (my / mine)
- Some/any
- Vragen (in present simple, past simple, present continuous+ overview)
- Ontkenningen (in present simple, past simple, present continuous, + overview)
- Present simple (basics)
- Present continuous (basics)
- Gebiedende wijs / imperative (turn left)
- Future (going to)
- Past simple (basics/regular + most common irregular)
- Hulpwerkwoorden (must, have to, should)
- Some/any/something/anything/somebody/anybody/somewhere/anywhere
- Past simple (irregular + questions + negations)
- Past continuous (basics + questions + negations)
- Present perfect (basics + questions + negations)
- Active vs passive (basics + simple)
- Much, many, (a) little, (a) few, lots of, a lot of
- Prefixes/suffixes
- Hulpwerkwoorden (must, have to, should, ought to)
- Words with silent letters
- Homophones
- Past perfect (basics + questions, negations)
- Present perfect continuous (basics + questions + negations)
- Active vs Passive (herhaling + continuous)
- Much, many, (a) little, (a) few, lots of, a lot of
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
Dit artikel is geschreven door:

0 reacties