Wanneer je kind naar de middelbare school gaat, is dat vaak vooral in het begin even zoeken. Hoe plan ik mijn huiswerk in? Houd ik nog wel tijd over voor mijn sport? Op welke manier moet ik samenvatten? Hoe kan ik woordjes het beste uit mijn hoofd leren? Als ouder sta je dan langs de zijlijn, maar er zijn genoeg manieren om het kind te ondersteunen, te sturen en te helpen. Hieronder staan enkele tips voor alle ouders die hun kind een steuntje in de rug willen geven, met uitkomsten uit relevant wetenschappelijk onderzoek, eigen ervaringen en geluiden uit de omgeving.

TIP 1

Het allerbelangrijkste wat je een kind kunt bieden, is een veilige en fijne leeromgeving. Houd daarom eventuele PlayStations, iPads en het liefst ook telefoons bij het kind weg tijdens het leren. Een opgeruimde werkomgeving, zonder afleiding en zonder veel geluiden, werkt het beste voor kinderen (en tevens ook voor volwassenen). Op die manier kunnen ze zich volledig focussen op het schoolwerk.

TIP 2

Kinderen vragen niet altijd om hulp. Zo kan het zijn dat ze denken alles te snappen, of vinden ze het gewoonweg niet fijn om iemand anders in te schakelen. Toch is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden. Een betrokken ouder ziet dingen minder snel over het hoofd. Alleen al het meedenken over schoolprojecten of het oplossen van eventuele problemen kan voor het kind erg fijn zijn. Bovendien is het verstandig om regelmatig naar resultaten te vragen. Vaak kun je deze online vinden, maar voer er ook gesprekken over met je kind.

Het bezoeken van ouderavonden kan tevens een handige manier zijn om op de hoogte te blijven de leerresultaten, ontwikkelingen en struikelblokken van het kind. Omdat docenten vaak toetsen en overhoringen zelf opstellen, kunnen zij de beste tips geven wat betreft vakgericht leren.

TIP 3

Een van de vaardigheden waar het merendeel van de kinderen moeite mee heeft, is het structureel plannen van huiswerk en toetsen. Hier kun je dan ook goed bij helpen.

Een paar van de belangrijkste uitgangspunten van het plannen zijn:

    • Ga uit van een uur leren en vervolgens een kortere periode ontspanning, om de stof goed op te slaan.
    • Herhaling is de sleutel voor alle toetsen, plan het leren van toetsen dus al ruim van tevoren in.
    • Zorg voor een duidelijk overzicht, met structuur en eventueel de mogelijkheid om gemaakte of geleerde stof af te strepen. Dit verhoogt het gevoel van productiviteit en zal het kind motiveren.
    • Leg je kind niet te veel druk op. Kinderen hebben vaak de neiging om zichzelf te overschatten. Waar zij denken het huiswerk voor de rest van de week in één middag te kunnen maken, komen zij vaak maar aan de helft toe. Wees dus realistisch en stuur je kind hierin.

TIP 4

Uiteraard kun je je kind ook helpen bij het leren zelf, voornamelijk door het overhoren en meedenken. Ook hierbij is structuur en regelmatig herhalen van belang. Begin op tijd met overhoren, zodat het kind eventueel nog tijd heeft om wat extra dingen bij te spijkeren. Stel overkoepelende vragen die niet in het boek staan om het kind te leren toepassen.

Verder kun je je kind enorm helpen door op andere manieren naar de stof te kijken. Noem bijvoorbeeld bijzondere voorbeelden, waar het kind iets van zal onthouden. Wanneer het kind zich aangesproken voelt door een voorbeeld of verhaal, zal dit sneller opgeslagen worden. Niet te vergeten is het verzinnen van ezelsbruggetjes en het maken van kaartjes. Tot slot: zorg voor een ontspannen sfeer; boos worden komt het kind nooit ten goede!

 

Aanmelden voor begeleiding

Hebben wij uw interesse gewekt en bent u geïnteresseerd in een samenwerking met abcbijles en één van onze ervaren begeleiders? Geef uw wensen aan ons door en wij gaan vandaag nog aan de slag om de perfecte match te zoeken tussen uw kind en de begeleider. Wij beschikken over een slagingspercentage van 98%, waardoor u altijd verzekerd bent van kwaliteit en persoonlijke aandacht.

Vul vandaag nog het aanmeldformulier in u betaalt geen administratiekosten bij afname van een pakket. U kunt ons natuurlijk ook meteen even bellen op 06- 18906393 of een mail sturen naar info@abcbijles.nl.

verder lezen…

… over ouderbetrokkenheid. Een belangrijk onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven op het gebied van ouderbetrokkenheid geeft onder andere statistieken met betrekking tot de participatie, hulp thuis en het bijwonen van ouderactiviteiten. Verhoeven, J.C., Devos, G., Stassen, K., & Warmoes, V. (2004). Ouders over scholen: verwachtingen en participatiebehoeften.

… over onderwijsondersteunend gedrag. In dit kwalitatieve sociologische onderzoek van een student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam komen de verschillende manieren waarop ouders hun kind en de leeractiviteiten daarvan thuis kunnen ondersteunen naar voren. Seelaar, E. (2012). Alles begint thuis, echt waar. Maar hoe?