Gerelateerde artikelen

Rekenen met woordformules 1

Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...

Snijpunten van grafieken

Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...

De abc-formule

Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...

Kwadratische vergelijkingen opstellen

Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...

Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel

Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...

Gelijkvormige driehoeken

Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...

Regelmatige patronen

Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...

Rekenmachine en wetenschappelijke notatie

Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...

Interpoleren en extrapoleren

Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...

Meten en schatten

Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...

Uitgelichte artikelen

De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!

Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...

Voor het eerst naar de basisschool

Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....

Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg

Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...

Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging

Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...

Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes

Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...

Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven

Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...

5 tips om de middelbare school te overleven!

De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...

De eindexamens zijn weer begonnen!

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen.  Daarnaast was...

Uitleg over Het stappenplan | Alle Frans lesstof uitgelegd | abcbijles.nl

Imparfait

Hoe vertel je over gebeurtenissen in het verleden in het Frans? De Imparfait, of onvoltooid verleden tijd, is essentieel voor het beschrijven van gewoonten, achtergronden en situaties in het verleden. In dit artikel duiken we diep in de Imparfait, leggen we de vorming uit, illustreren we het gebruik met voorbeelden en geven we praktische tips om deze cruciale Franse werkwoordstijd te beheersen. Of je nu studeert voor een toets of gewoon je Franse grammatica wilt verbeteren, deze gids helpt je op weg!

 

Inhoudsopgave

 

Wat is de Imparfait?

De Imparfait is een Franse werkwoordstijd die gebruikt wordt om handelingen, toestanden of gebeurtenissen te beschrijven die in het verleden plaatsvonden en onvoltooid of continu waren. Het geeft vaak een gevoel van herhaling, gewoonte of een voortdurende toestand weer. In het Nederlands zou je het kunnen vertalen met “was aan het…”, “placht te…” of “vroeger…”

De vorming van de Imparfait

De vorming van de Imparfait is relatief eenvoudig, vooral bij regelmatige werkwoorden. De basisregel is het nemen van de nous-vorm van het werkwoord in de tegenwoordige tijd en het verwijderen van de uitgang -ons. Vervolgens voeg je de juiste uitgangen toe.

 

Regelmatige werkwoorden

Hier is hoe je de Imparfait vormt voor regelmatige -er, -ir en -re werkwoorden:

  • -er werkwoorden (bv. parler – spreken):
    • Nous parlons (tegenwoordige tijd) → parl-
    • Je parlais
    • Tu parlais
    • Il/Elle/On parlait
    • Nous parlions
    • Vous parliez
    • Ils/Elles parlaient
  • -ir werkwoorden (bv. finir – beëindigen):
    • Nous finissons (tegenwoordige tijd) → finiss-
    • Je finissais
    • Tu finissais
    • Il/Elle/On finissait
    • Nous finissions
    • Vous finissiez
    • Ils/Elles finissaient
  • -re werkwoorden (bv. vendre – verkopen):
    • Nous vendons (tegenwoordige tijd) → vend-
    • Je vendais
    • Tu vendais
    • Il/Elle/On vendait
    • Nous vendions
    • Vous vendiez
    • Ils/Elles vendaient

 

Onregelmatige werkwoorden

De meeste werkwoorden volgen bovenstaande regel, maar er zijn enkele uitzonderingen. Het belangrijkste onregelmatige werkwoord in de Imparfait is être (zijn):

  • J’étais
  • Tu étais
  • Il/Elle/On était
  • Nous étions
  • Vous étiez
  • Ils/Elles étaient

Werkwoorden die eindigen op “-ger” behouden de “e” voor de “g” in de “nous” en “vous” vormen om de zachte “g” klank te behouden (bijvoorbeeld: manger – wij aten: nous mangions)

Werkwoorden die eindigen op”-cer” veranderen de “c” in een “ç” om de zachte “s” klank te behouden (bijvoorbeeld: commencer – ik begon: je commençais)

 

Het gebruik van de Imparfait

De Imparfait wordt in verschillende situaties gebruikt om het verleden te beschrijven. Hier zijn de belangrijkste toepassingen:

 

Beschrijvingen in het verleden

Gebruik de Imparfait om personen, plaatsen of objecten in het verleden te beschrijven:

  • La maison était grande et belle. (Het huis was groot en mooi.)
  • Il portait toujours un chapeau. (Hij droeg altijd een hoed.)

 

Gewoontes in het verleden

Gebruik de Imparfait om handelingen te beschrijven die regelmatig of gewoonlijk in het verleden plaatsvonden:

  • Chaque matin, je buvais un café. (Elke ochtend dronk ik een koffie.)
  • Ils allaient à la plage tous les étés. (Ze gingen elke zomer naar het strand.)

 

Achtergrondinformatie en omstandigheden

Gebruik de Imparfait om de setting, achtergrond of omstandigheden te beschrijven waarin een andere handeling plaatsvond:

  • Il pleuvait quand je suis arrivé. (Het regende toen ik aankwam.)
  • Le soleil brillait et les oiseaux chantaient. (De zon scheen en de vogels zongen.)

 

Gelijktijdige acties

Gebruik de Imparfait om handelingen te beschrijven die gelijktijdig in het verleden plaatsvonden:

  • Pendant que je lisais, il écoutait de la musique. (Terwijl ik las, luisterde hij naar muziek.)

 

Imparfait vs. Passé Composé

Het verschil tussen de Imparfait en de Passé Composé kan lastig zijn. Hier is een kort overzicht:

  • Imparfait: Beschrijft een voortdurende, onvoltooide of herhaalde actie in het verleden. Nadruk ligt op de beschrijving van de situatie.
  • Passé Composé: Beschrijft een voltooide actie in het verleden. Nadruk ligt op de actie zelf en het resultaat ervan.

Voorbeeld:

  • Il pleuvait (imparfait) quand je suis sorti (passé composé). (Het regende toen ik naar buiten ging.)
    • Il pleuvait (imparfait) beschrijft de toestand van het weer.
    • Je suis sorti (passé composé) beschrijft de voltooide actie van naar buiten gaan.

 

Tips om te oefenen met de Imparfait

  • Oefen met regelmatige werkwoorden: Begin met het vormen van de Imparfait van regelmatige werkwoorden om de basisprincipes te leren.
  • Lees Franse teksten: Let op hoe de Imparfait wordt gebruikt in boeken, artikelen en andere teksten.
  • Schrijf zelf zinnen: Probeer zelf zinnen te maken met de Imparfait om het gebruik ervan te oefenen.
  • Gebruik online oefeningen: Er zijn veel online bronnen beschikbaar met oefeningen om de Imparfait te oefenen.
  • Spreek met moedertaalsprekers: Oefen het gebruik van de Imparfait in gesprekken met moedertaalsprekers.

 

Conclusie

De Imparfait is een essentiële component van de Franse grammatica. Door de vorming te begrijpen en het gebruik te oefenen, kun je je Franse spreekvaardigheid aanzienlijk verbeteren. Onthoud dat de Imparfait wordt gebruikt om gewoonten, beschrijvingen en achtergrondinformatie in het verleden te beschrijven. Met deze kennis en oefening zul je de Imparfait snel onder de knie krijgen! Bonne chance!

Bekijk de uitlegvideo

Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Basiskennis FR

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 23 maart 2025

Reacties

0 reacties