EINDEXAMEN STRESS BIJ LEERLING & OUDER

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. 

Daarnaast was het niet alleen voor mij een heftige periode, maar ook mijn ouders en leraren kregen het zwaar te verduren. Aan mijn moeder die zo lief voor mij probeerde te zijn en een snauw kreeg dat ze weg moest gaan en aan mijn leraren die de schuld kregen als ik iets niet begreep, sorry… 

 

 

DE VOORBEREIDINGEN

Deze periode van bloed, zweet en tranen begint al maanden voor het eindexamen daadwerkelijk begint. En deze periode zal dus niet alleen voor de leerlingen zelf een heftige periode zijn, maar ook voor de gehele omgeving. De stress die de eindexamenleerlingen ervaren kan uiteindelijk voor een gehele verandering van persoonlijkheid zorgen. 

Deze stress, bekend als examenstress, zorgde voor een grote adrenaline boost in mijn lichaam, die al een aantal maanden voor het examen begon. In deze periode van stress werd in no-time al mijn bloed door mijn gehele lijf gepompt en had elke spier in mijn lijf een overtollige hoeveelheid aan energie. Dit klinkt voordelig, maar hierdoor ervaarde ik fysieke klachten, zoals buikpijn, klamme handen, hartkloppingen, verstoorde nachtrust en misselijkheid. En ik ben niet de enige die deze klachten ervaarde, want 80% van de examenleerlingen ervaren deze stress in examentijd. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet ontzettend goed voor stond, maar zelfs leerlingen die pieken in de cijfers ervaren faalangst in eindexamentijd. 

De irrationele gedachten zoals “ik krijg een black-out” of “ik ga zakken” of “wat moet ik doen als ik zak?”, zorgde bij mij voor een gevoel van radeloosheid. Deze radeloosheid zorgde ervoor dat ik niks in mijn hoofd kreeg en eindeloos naar mijn boek zat te staren, ik besteedde uren aan het speculeren wat ik als opties over had wanneer ik zou zakken. En telkens kwam ik weer tot de conclusie; “nee ik moet het wel halen om naar de grote stad te kunnen trekken; dat is echt wat ik wil!”  Mijn school had helaas geen aanvullende examentraining, dit zou ik heel fijn gevonden hebben. Met de examentraining van ABCopschool had ik een stuk minder stress gehad. 

 

WACHTEN OP DE UITSLAG

Na die periode van stress komt dan het einde in zicht, je laatste examen. Je bent klaar legt je pen neer en alle last valt van je schouders, de eindexamens zijn voorbij. Maar wat de leerling dan nog niet weet, is de lange periode van onwetendheid die gaat volgen. Dit vond ik misschien nog wel de meest moeizame periode van het gehele eindexamencircuit. Je probeert je gedachten wel te verzetten, maar toch ga je steeds terugdenken aan ieder individueel examen. “Heb ik precies het aantal punten dat ik nodig heb?” of “zal de N-term wel in mijn voordeel zijn?”. 

. Je weet dat het helemaal geen zin heeft om hierover na te denken, maar toch zal je als eindexamenleerling blijven speculeren tot de dag dan eindelijk is aangebroken; de dag van het belletje van de mentor. Leerlingen hebben hun zwetende handjes op dat moment om hun telefoon geklemd. Dan gaat de telefoon af, waarna je mentor de verlossende woorden zegt; “Je bent geslaagd!”. Als leerling besef je het vaak nog niet eens, maar later dringt het tot je door, je bent eindelijk weg. Je mag doen wat je wilt, maar wat? 

EINDE VAN HET EINDEXAMENCIRCUIT

Na alle eindexamen feesten komt je nieuwe universiteit, hogeschool of mbo steeds dichterbij, maar wil je daar wel heen? Wil je niet liever de wijde wereld in, of geld gaan verdienen? De stress begint weer op te stapelen, want angst om een onjuiste keuze te maken wordt steeds groter naar mate die beslissing dichterbij komt. Je vraagt je steeds vaker af of je klaar bent voor een nieuwe school, een nieuwe stad, een totaal ander leven inclusief alle extra verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken. 

Om deze beslissing te kunnen maken is het belangrijk dat je naar je eigen gevoel luistert en dat de omgeving slechts ondersteunende hulp biedt. Het heeft voor de eindexamenkandidaten helemaal geen zin om alleen maar kritiek te krijgen op hun keuzes. Het is helemaal niet slecht om een tussenjaar te nemen, terwijl er als ouder misschien een andere mening over is.

 

HOE GA JE OM MET EEN EINDEXAMENLEERLING?

Al met al, is er niets anders van te maken dat de examenperiode nou een maal een hel is voor de meeste leerlingen, maar toch moet de leerling zich er zelf doorheen slaan. Als ouder, leraar of familielid kan je de eindexamenleerling alleen maar zo goed mogelijk door deze hel begeleiden. Door de volgende punten toe te passen zal de eindexamenleerling het meest baat hebben bij jouw ondersteuning. 

  • Het is niet handig om overdreven veel te gaan vragen over hoe het met de leerling gaat, want een eindexamenleerling zal anders nog meer druk gaan leggen op het eindexamen zelf. 
  • Het is belangrijk om een rustige sfeer te creëren. Wanneer de leerling dan over zijn gevoel wil praten zal hij of zij het eerst naar jou toe komen als de omgeving rustig is. 
  • Zorg ervoor dat jouw problemen niet bij de leerling in kwestie worden neergelegd. Gedurende de eindexamens zijn problemen op het werk even niet van toepassing voor de eindexamenleerling. 
  • Vertroetelen, maar dan niet heel nadrukkelijk, is ook een manier van ondersteuning. Dus lekker koken, de was doen of het opmaken van het bed, zijn dingen die de leerling onbewust een ondersteunend gevoel geven. 

Wil jij nog een extra steuntje in de rug? Meld je dan nog snel aan voor bijles aan huis of een examentraining! Klik hier.