Schermtijd: Hoe veel is te veel?

Schermtijd, hoe veel is te veel? Het moderne leven is gevuld met een eindeloze reeks schermen, van smartphones tot tablets, desktopcomputers tot laptops en tv’s. Hierdoor neemt de gemiddelde schermtijd toe. Hoewel deze apparaten zeker hun voordelen hebben, is het van cruciaal belang om een balans te vinden tussen het educatieve gebruik van technologie en de enigszins allesverslindende aard van games, video’s en tv-programma’s. Alle beeldschermen brengen zoveel informatie bij een kind wat ervoor zou kunnen zorgen dat het kind te veel prikkels krijgt van bepaalde feiten die op die leeftijd nog niet relevant zijn. 

Schermtijd: hoe veel is te veel?

Balans in schermtijd 

Omdat apparaten nuttig kunnen zijn voor online lezen, onderzoek en schrijven, is schermtijd op zich geen negatieve activiteit als jouw kind positieve zelfregulerende strategieën heeft ontwikkeld. Als kinderen hun schermtijd niet onder controle kunnen houden, omdat schermgebruik erg verslavend is, kunnen beeldschermen meer een belemmering worden dan en hulpmiddel. Balans is de key.

Veel kinderen hebben al veel meer schermtijd dan eigenlijk zou moeten, de balans is nog zeker niet bereikt. Sterker nog, in een recent rapport (Scholastic Kids and Family Reading) zou 75 procent van de ouders met kinderen van 6-17 jaar willen dat hun kind meer activiteiten zou doen zonder schermtijd. Hoe meer tijd jouw kind voor het scherm doorbrengt, hoe moeilijker het wordt om de schermtijd bij te houden. 

Tijd om uit te schakelen 

Activiteiten zoals lezen vormen veel minder risico’s, aangezien boeken op leeftijd zijn gecategoriseerd en van tevoren kunnen worden onderzocht. Dus hoe kunnen we kinderen overtuigen om de schermen uit te zetten en in plaats daarvan een boek op te pakken?

  • Ten eerste is het essentieel dat ouders ernaar streven boeken te vinden die hun kind leuk vindt. Om lezen net zo leuk te maken als het kijken naar een YouTube-video of het spelen van Angry Birds en dus hun schermtijd te verminderen, moeten kinderen echt spanning uit hun boeken halen. Het is geen verrassing dat bijna driekwart van de kinderen van 6 tot 17 jaar (74%) op het Scholastic-onderzoek antwoordde dat ze meer zouden lezen als ze meer boeken konden vinden die ze leuk vonden.

  • Boeken hoeven ook geen cent te kosten: breng jouw kind naar de plaatselijke bibliotheek en laat ze hun eigen boeken uitzoeken. Maak er een meeslepende ervaring van door evenementen bij te wonen in boekwinkels of ze mee te nemen naar signeersessies wanneer hun favoriete auteur in de stad is. 

 

  • Het herlezen van boeken waar je kind dol op is, is een andere geweldige oplossing, dus dwing ze niet om altijd nieuwe boeken te lezen. Als er een bepaald boek of bepaalde serie is die ze leuk vinden, laat ze dan vertrouwen opbouwen om het opnieuw te lezen. Er is een bijzonder plezier in het betreden van oude grond en het oppakken van iets nieuws, vooral als het een complexere lezing is. Praat met ze over de personages, het plot en de thema’s van het boek en vraag of ze iets nieuws hebben geleerd tijdens het herlezen en je zult zien. Door bijvoorbeeld lezen leuk te maken zul je al snel zien dat de schermtijd van jouw kind een stuk lager zal zijn. 

 

  • Een andere manier om te jouw kind aan te sporen om te lezen is het vrijmaken van tijd door alles te laten vallen. Ouders en kinderen kiezen een hoeveelheid tijd om stil voor te lezen. Het is een kans om alles te laten vallen, klusjes, boodschappen, papierwerk, zelfs huiswerk. Op deze manier zien kinderen lezen als een vrije tijds onderdeel en zal je als ouder zien dat je kind dit leuk gaat vinden.

 

  • Daarnaast kun je ook ‘het raamwerk’ toepassen. Het raamwerk stimuleert consistent leesgedrag, en als ze je tegelijkertijd zien lezen, nog beter. Met jongere kinderen is samen lezen een geweldige manier om de ervaring leuk te maken. Zo kan ieder kind een andere rol binnen het boek op zich nemen. 

Als je kind eenmaal verslaafd is aan een nieuwe boekenreeks, zal de verleiding van het scherm niet zo sterk zijn. In een mum van tijd smeken jouw kinderen om ‘nog een hoofdstuk’ in plaats van ‘nog een video’.  Lees vooral ook onze blog over lezen.

 

Vriendelijke groet,

 

Roos van abcbijles