Ik heb een 5-HAVO wiskunde-a leerling. Toen mij deze werd voorgesteld vorig jaar maart, werd mij gezegd dat hij in 2-HAVO zou zitten. Nou dat kan ik wel. Kom ik bij de leerling thuis, zit hij dus in het vierde jaar. Oeps, even slikken. Doet wiskunde-a, nog een keer of tien slikken. Wiskunde-a is namelijk niet mijn sterkste kant. Heb ik hem en zijn ouders ook gelijk gezegd. 

Maar het klikte heel erg goed, en het klikt nog steeds en wonder boven wonder gaat het ook goed; hij haalt alleen maar voldoendes. Zelf blijf ik continu aangeven: als jij of ik denken dat het niet meer gaat, dan gaan wij dat eerlijk tegen elkaar zeggen. Ik vind ook dat ik die grens moet blijven aangeven. Sure, we hebben het gezellig en we komen eruit. Maar hij moet er wel nog steeds iets aan hebben. Ik heb ooit een proefles gedaan bij een gezin, waar ik vanaf minuut één dacht: oh mijn god, dit moet ik niet doen!  Na de proefles heb ik ook gelijk dat bureau gebeld dat zij mij hier nooit meer naar toe gingen sturen. Ik was heel duidelijk niet de juiste docent voor dit gezin.

Het kan voorkomen dat je op een gegeven moment met een leerling tegen hetzelfde aanloopt als ik. In het geval van het 2e voorbeeld is het makkelijk op te lossen, bel of mail het bedrijf en wees eerlijk dat dit niet gaat lukken, laat een goede samenvatting achter, en meld dat deze leerling beter aan een andere docent gekoppeld moet worden.

In het eerste voorbeeld? Tsja, dan moet je echt goed de vinger aan de pols houden. Gaat het je wel lukken als je meer voorbereidingen treft? Of, en dan moet je echt kritisch naar jezelf durven kijken, moet je bekennen dat dit niet meer gaat werken. En hoe doe je dat dan?

Hoe neem je dan afscheid van die leerling.

Wees sowieso altijd eerlijk en vraag een gesprek aan met de ouders. Bereid dit gesprek ook goed voor. Deze mensen zijn tenslotte klant van abcbijles en jij representeert abcbijles. Jij bent degene met wie zij het meest te maken hebben. Dus zorg ervoor dat je een fijn exit gesprek hebt.
Leg rustig uit dat jij inmiddels, met deze leerling, aan het eind van jouw kunnen bent gekomen. Je hebt hem of haar tot zover gebracht en het is nu tijd voor een andere docent om de leerling verder te helpen. Bedank hen voor hun goede vertrouwen van de afgelopen tijd. Vat even samen, ook met de leerling, wat jullie allemaal bereikt hebben. En wat een andere docent nog zou kunnen bereiken.
Het is moeilijk om aan het einde dan gedag te zeggen, maar, mochten ze ooit nog vragen hebben, dan ben jij nog altijd bereikbaar om antwoord te kunnen geven. 

Zet alles op de mail naar abcbijles. Dit is heel belangrijk, maak een goede samenvatting over wat jij met de leerling hebt bereikt, wat nog niet bereikt is, waar de pijnpunten zitten, wat verdere aandacht vereist. Dit opdat zij de juiste combinatie opnieuw kunnen gaan leggen met deze leerling. 

Uiteindelijk wil je namelijk zoveel mogelijk continuïteit. Dat voelt fijner. Niet te veel gewissel van docenten. Rust bewaren.

Jij bent ons uithangbord en daar zijn wij trots op!

 Met leerzame groet, 

Juf Annechien