Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)

Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om de poort te openen naar een leven lang positief leren. Hier zijn enkele manieren om wiskunde te onderwijzen met behulp van de Mathnasium-methode die vreugde zal opwekken en hen op een boeiende manier zal helpen bij het leren. 

 

Spel 1: 10 slam 

Als uw kinderen zijn opgegroeid met het spelen van Snap met gewone kaarten, is dit een variatie maar gebruikt in plaats daarvan optelvaardigheden. Dit maakt ook gebruik van een stapel pest-kaarten die de gezichtskaarten (Koning, vrouw en boer) vervangen door getallen. 

 

Hoe te spelen? 

  1.  Elke speler krijgt de helft van de stapel kaarten, met de afbeelding naar beneden, op een stapel.
  2. Spelers draaien om de beurt één kaart, met de afbeelding naar boven, op een gedeelde aflegstapel.
  3. Als de bovenste twee kaarten in de stapel optellen tot 10, tik dan als eerste op de stapel en vermeld het bijbehorende 10s-feit. (“Vier plus zes is tien!”) De speler die als eerst op tafel tikt en de som goed heeft, wint de gehele pot (de kaarten op tafel).
  4. Het spel is afgelopen wanneer alle kaarten uit de handen van de spelers zijn weggespeeld.

Wat is er geleerd? 

De meeste kinderen zijn meer visueel ingesteld, dus ze leren meer door iets daadwerkelijk te zien. Doormiddel van dit spel zal het de kinderen hun zelfvertrouwen op te bouwen en hun optelvaardigheden te versterken. 

Het is wel slim om rekening te houden met het matchen van kinderen. Wanneer het ene kind een stuk beter is in rekenen, zal het zelfvertrouwen van het andere kind juist minder worden. Dus zorg ervoor dat de tegenstanders gelijkwaardig op niveau zijn. 

 

Spel 2: Vermenigvuldiging wie ben ik

Dit is vergelijkbaar met wie ben ik, maar in plaats van beroemde personen of voorwerpen op je voorhoofd te plakken, probeer je het aantal te berekenen op basis van wat een andere speler heeft. Je gebruikt weer pestkaarten. 

 

Je wilt voor dit spel de nullen en jokerkaarten verwijderen. 

 

Hoe te spelen?

  1.  Zonder naar de waarde te kijken, trekt elke speler een kaart van de stapel en houdt deze vast en plakt deze op zijn of haar voorhoofd (met de voorkant naar voren). Elke speler kijkt dan naar de kaart op het hoofd van de andere speler. 
  2. De Facilitator kondigt het product van de twee kaarten aan. (Als een speler bijvoorbeeld een 10 en de andere speler een 2 had, zou de Facilitator “20” aankondigen.)
  3. De eerste speler die de waarde van de kaart op zijn eigen hoofd kan berekenen, wint.
  4. Het spel is voltooid als er vijf spelrondes zijn gespeeld.

 

Wat is er geleerd?

Dit is voor kinderen die bezig zijn met vermenigvuldigen en dit spel kan baat hebben bij een andere vorm van leren. Deze leerstijl is handig voor kinderen die verbaal zijn.  Voor kinderen die meer visueel zijn, kan het gebruik van potlood en papier ook versterken om het goede antwoord te vinden. Er is ook geen passieve speler in dit spel, dus maximaal drie kinderen kunnen leren. 

Spel 3: Nummerdetective 

Dit is een leuk toneelstuk over een moordmysterie, maar is voor alle leeftijden geschikt en maakt natuurlijk gebruik van wiskunde. Alles wat je nodig hebt voor dit spel is een handvol uniforme en potloden. 

 

Hoe te spelen

  1. Bepaal wie de ‘nummerdetective wordt. De speler die niet de detective is legt een aantal potloden op tafel en de detective zelf telt ze. 
  2. De detective sluit zijn ogen en de andere speler voegt een paar potloden toe of haalt potloden weg.
  3. De detective opent zijn ogen en gebruikt een optel- of aftreksom om het mysterie van hoe het aantal getallen is veranderd. Als er bijvoorbeeld eerst 12 potloden lagen en er nu 16 liggen, zou de detective door naar de volgende ronde door te zeggen “12 + 4 = 16”.
  4. Het spel is afgelopen wanneer beide spelers de kans hebben gehad om de nummerdetective te zijn.

 

Wat is er geleerd? 

Dit is een spel waarbij je visueel, mentaal en tactiel leert. Afhankelijk van wat voor soort leerling speelt, zullen ze ofwel potloden tellen met hun handen, of ze kunnen de tafel visueel scannen en in hun hoofd tellen. Dit helpt om hun vertrouwen in hun leertechniek op te bouwen in plaats van traditioneel uit een boek leren. 

 

 

Wil jij meer nog meer leren in een bewegende en spelende manier? Klik dan hier voor onze eigen lesmethode!

 

Wil jij gratis oefenbladen downloaden? Klik hier.