Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Uitgelichte artikelen
Voor het eerst naar de basisschool
Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Tips voor bijles geven: Effectief en waardevol lesgeven
Zo haal je het meeste uit je bijles: praktische tips Bijles kan een enorme steun zijn als je moeite hebt met bepaalde vakken of gewoon beter wilt presteren. Of je nu extra uitleg nodig hebt, hulp bij het plannen van je studie of simpelweg een stok achter de deur...
5 tips om de middelbare school te overleven!
De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...
De eindexamens zijn weer begonnen!
De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen. Daarnaast was...
Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)
Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om...
De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!
Inhoudsopgave
Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden vanuit huis aan de slag en is er daarna nog tijd om te sporten.
Wat heb je nodig? Een laptop, een koptelefoon en een stabiele internetverbinding om effectief te werken. Daarnaast kun je gebruikmaken van interactieve tools, zoals het delen van je scherm en een gedeelde drive voor huiswerk of leerinhouden, wat de communicatie vergemakkelijkt. Is dat alles? Nee, dit is pas het begin van de digitale mogelijkheden die anno 2025 beschikbaar zijn. Benieuwd naar handige tips voor het geven van boeiende en effectieve online bijles, inclusief vragen voor jezelf om je op weg te helpen? Lees snel verder!
Tools
Bij het geven van online bijles is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste tools om de leerervaring zo effectief en interactief mogelijk te maken. Een digitaal whiteboard is een ideaal hulpmiddel om de eerste uitleg te geven. Hiermee kun je stap voor stap laten zien hoe een som wordt opgelost, een grammaticale regel werkt of een concept wordt opgebouwd. Het visuele aspect helpt studenten om verbanden beter te begrijpen en direct vragen te stellen.
Om de leerstof visueel aantrekkelijk te maken, kan Canva een waardevolle toevoeging zijn. Met dit ontwerpprogramma kun je eenvoudig infographics, posters of schema’s maken die complexe informatie in één oogopslag duidelijk maken. Visuele ondersteuning helpt bij het onthouden van stof en verhoogt de betrokkenheid.
Gamification is een effectieve manier om het leren leuker te maken. Met Quizlet kun je bijvoorbeeld woordjes oefenen of begrippen herhalen via digitale flashcards en quizzen. Dit is vooral handig bij talen en vakken waarin veel feitenkennis nodig is. Ook kun je als energizer virtueel galgje of memory spelen om de focus weer terug te krijgen. Gebruik hiervoor begrippen die geleerd moeten worden, waardoor het ook nog educatief verantwoord is. Door spelelementen toe te voegen, blijven studenten gemotiveerd en wordt de leerstof beter onthouden.
Wanneer je bijles geeft via Zoom, Teams of Google Meet, kan het inschakelen van captions een slimme zet zijn, vooral bij taallessen. De ondertiteling helpt studenten om de gesproken taal beter te begrijpen en tegelijkertijd hun luistervaardigheid te verbeteren.
Daarnaast is scherm delen een krachtige tool om uitleg visueel te ondersteunen. Je kunt jouw scherm delen om een whiteboard of een ontworpen Canva-project te laten zien, maar ook de student kan zijn of haar scherm delen om bijvoorbeeld een realtime uitwerking toe te lichten.
Tevens kun je huiswerkopdrachten opgeven en laten maken in een gedeeld document in Google Drive of OneDrive. Zo hoeven er niet onnodig mails te worden gestuurd om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en kan er gemakkelijk feedback worden gegeven. Daarbij kunnen jullie dus beiden tijdens de les dit document aanvullen of bewerken.
Ook het plannen van bijlessen kan digitaal. Gebruik bijvoorbeeld Google Calendar of de ingebouwde planningstool in Microsoft Teams. Hierin kun je eenvoudig herinneringen instellen en documenten koppelen, zodat alles op één plek te vinden is.
Ga voor jezelf na:
– Hoe leer jij het beste? Ben je visueel ingesteld, of schrijf je liever alles uit?
– Welke leervoorkeuren heeft jouw student? Misschien gebruikt hij of zij al bepaalde programma’s en voelt jouw student zich er prettig bij om deze ook tijdens de bijles in te zetten.
Motivatie
Na een lange schooldag kan de motivatie voor een online bijles soms ver te zoeken zijn. Zeker als studenten opnieuw achter een scherm moeten zitten, kan hun aandacht snel verslappen. Een goede manier om dit te voorkomen is door de les te starten met een duidelijk leerdoel. Wanneer een student precies weet wat hij of zij aan het einde van de sessie moet kunnen, geeft dat richting en focus. Dit helpt niet alleen bij het structureren van de les, maar ook bij het vasthouden van de motivatie. Bovendien kan het benoemen van behaalde leerdoelen aan het einde van de les een gevoel van voldoening geven, wat stimulerend werkt voor volgende sessies.
Daarnaast is interactie een cruciale factor in online lessen. In plaats van passief te luisteren, blijven studenten beter betrokken wanneer ze actief meedoen. Dit kan door regelmatig vragen te stellen of via het delen van een scherm. Door studenten op deze manier bij de les te betrekken, voelen ze zich meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Daarnaast kan een korte energizer zoals eerdergenoemd ook helpen om de energie in de les hoog te houden.
Ga voor jezelf na:
– Hoe houd jij jezelf gemotiveerd tijdens een online college of meeting? Houd je van afwisseling in verschillende tools of werkt een kort ontspanningsmoment voor jou?
– En wat werkt voor jouw student? Vraag het hem of haar.
Conclusie
Online bijles biedt niet alleen flexibiliteit, maar ook tal van mogelijkheden om de leerervaring interactief en effectief te maken. Door gebruik te maken van de juiste digitale tools, zoals een gedeeld document in Google Drive of OneDrive, Canva voor visuele ondersteuning en Quizlet voor speelse herhaling, kun je je uitleg verrijken en de motivatie van studenten verhogen. Bovendien helpt een duidelijke structuur, het stellen van leerdoelen en voldoende interactie om de aandacht vast te houden.
Het belangrijkste is dat je kiest voor de tools en strategieën die bij jou en je student passen. Probeer verschillende opties uit en ontdek wat het beste werkt. Zo maak je van elke online bijles een dynamische en waardevolle leerervaring. Veel succes en plezier met jouw online bijlessen!
Wil je meer ontdekken over de mogelijkheden van Padlet, Gynzy of de verschillende programma’s om online te meeten? Lees dan mijn vorige blog hier: … (verwijzing naar de vorige blog).
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
Dit artikel is geschreven door:

0 reacties