Gerelateerde artikelen

Rekenen met woordformules 1

Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...

Snijpunten van grafieken

Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...

De abc-formule

Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...

Kwadratische vergelijkingen opstellen

Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...

Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel

Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...

Gelijkvormige driehoeken

Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...

Regelmatige patronen

Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...

Rekenmachine en wetenschappelijke notatie

Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...

Interpoleren en extrapoleren

Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...

Meten en schatten

Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...

Uitgelichte artikelen

Wat is een eigenfrequentie en waarom is het belangrijk?

Welkom bij een duik in de fascinerende wereld van trillingen! Of je nu bouwkundige bent, student, of gewoon geïnteresseerd in hoe gebouwen blijven staan, je hebt waarschijnlijk wel eens van het concept eigenfrequentie gehoord. Maar wat betekent het precies en,...

Bijles op de basisschool: wanneer helpt het echt?

Soms merk je dat je kind nét wat meer moeite heeft met schoolwerk dan andere kinderen. Rekenen gaat traag, begrijpend lezen blijft lastig, of het zelfvertrouwen is wat gezakt. Dat is heel normaal. Elk kind leert op zijn eigen tempo. Toch kan het soms fijn zijn om wat...

Waarom leren lezen zoveel meer is dan letters leren herkennen

Ik weet het nog goed: het moment waarop één van mijn bijlesleerlingen voor het eerst een heel boekje hardop las, zonder te stoppen bij elke letter, zonder zuchten, zonder dat blik van wanhoop in haar ogen. “Ik kan het echt!”, zei ze. En ze had gelijk. Dat kleine...

De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!

Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...

Voor het eerst naar de basisschool

Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....

Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg

Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...

Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging

Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...

Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes

Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...

Uitleg over Emancipatorische en interculturele aspecten van de arbeidsmarkt | Alle Economie lesstof uitgelegd | abcbijles.nl

Gevangenendilemma

Hoe maak je keuzes als je niet weet wat de ander gaat doen? In dit artikel duiken we in het gevangenendilemma, een fundamenteel concept binnen de speltheorie dat ons leert over samenwerking, wantrouwen en de soms onvoorspelbare uitkomsten van interactie. Met heldere uitleg, sprekende voorbeelden en praktische toepassingen helpen we je dit belangrijke onderdeel van het examen economie beter te begrijpen.

 

Inhoudsopgave

 

Wat is het gevangenendilemma?

Het gevangenendilemma is een fundamenteel concept in de speltheorie dat de spanning illustreert tussen individueel rationeel gedrag en de collectieve (on)wenselijkheid daarvan. Het beschrijft een situatie waarin twee of meer individuen (vaak voorgesteld als gevangenen) beter af zouden zijn als ze samenwerken, maar vanwege een gebrek aan vertrouwen en de angst om benadeeld te worden, kiezen voor een strategie die voor beide partijen tot een slechtere uitkomst leidt.

De kern van het dilemma is dat elke speler, afhankelijk van wat de andere speler(s) doet/doen, een dominante strategie lijkt te hebben. Echter, wanneer alle spelers hun dominante strategie volgen, resulteert dit in een Nash-evenwicht dat Pareto-inferieur is; er is dus een andere uitkomst mogelijk waarin het voor een of beide spelers beter zou zijn, zonder dat de andere er slechter van wordt.

 

De structuur van het gevangenendilemma

Het gevangenendilemma wordt typisch gemodelleerd als een niet-coöperatief spel met de volgende kenmerken:

  • Er zijn minstens twee spelers.
  • Elke speler heeft twee of meer mogelijke acties (strategieën).
  • De uitkomst (payoff) voor elke speler hangt af van de acties van alle spelers.
  • De dominante strategie voor elke speler is om “niet samen te werken” (bv. bekennen in het klassieke voorbeeld), ongeacht wat de andere speler doet.
  • De uitkomst waarbij beide spelers hun dominante strategie volgen, is slechter voor beide spelers dan de uitkomst waarin ze zouden samenwerken.

 

Een klassiek voorbeeld van het gevangenendilemma

Het meest bekende voorbeeld is het volgende:

Twee verdachten worden gearresteerd voor een misdrijf en worden in aparte cellen geplaatst, zonder mogelijkheid tot communicatie. De politie heeft onvoldoende bewijs voor een veroordeling voor het zware misdrijf, maar wel voldoende voor een veroordeling voor een minder zwaar misdrijf.

De verdachten krijgen de volgende keuze:

  • Bekennen: Als je bekent en de andere verdachte ontkent, krijg jij een lichte straf (bijvoorbeeld 1 jaar cel) en de andere verdachte een zware straf (bijvoorbeeld 10 jaar cel). Als beide verdachten bekennen, krijgen ze beiden een redelijke straf (bijvoorbeeld 5 jaar cel).
  • Ontkennen: Als je ontkent en de andere verdachte bekent, krijg jij een zware straf (bijvoorbeeld 10 jaar cel) en de andere verdachte een lichte straf (bijvoorbeeld 1 jaar cel). Als beide verdachten ontkennen, krijgen ze beiden een lichte straf voor het mindere misdrijf (bijvoorbeeld 2 jaar cel).

Dit kan worden samengevat in een payoff matrix:

Verdachte B bekent Verdachte B ontkent
Verdachte A bekent A: -5 jaar, B: -5 jaar A: -1 jaar, B: -10 jaar
Verdachte A ontkent A: -10 jaar, B: -1 jaar A: -2 jaar, B: -2 jaar

 

De dominante strategie

De dominante strategie is de beste actie voor een speler, ongeacht wat de andere speler doet. In het gevangenendilemma is bekennen de dominante strategie voor beide verdachten. Laten we dit bekijken vanuit het perspectief van verdachte A:

  • Als verdachte B bekent: Dan is het voor verdachte A beter om ook te bekennen (-5 jaar cel) dan te ontkennen (-10 jaar cel).
  • Als verdachte B ontkent: Dan is het voor verdachte A beter om te bekennen (-1 jaar cel) dan te ontkennen (-2 jaar cel).

Omdat bekennen altijd beter is, ongeacht wat verdachte B doet, is bekennen de dominante strategie voor verdachte A. Hetzelfde geldt voor verdachte B.

 

Het Nash-evenwicht

Het Nash-evenwicht is een situatie waarin geen enkele speler zijn strategie kan verbeteren, gegeven de strategieën van de andere spelers. In het gevangenendilemma is het Nash-evenwicht de situatie waarin beide verdachten bekennen. Dit resulteert in de uitkomst (-5 jaar, -5 jaar).

Het interessante is dat deze uitkomst niet Pareto-optimaal is. Een Pareto-optimale uitkomst is een situatie waarin niemand beter af kan zijn zonder dat iemand anders slechter af is. In dit geval is de uitkomst (-2 jaar, -2 jaar), waarin beide verdachten ontkennen, Pareto-superior ten opzichte van het Nash-evenwicht. Echter, deze uitkomst is niet stabiel, omdat beide verdachten een incentive hebben om van deze uitkomst af te wijken (door te bekennen).

 

Gevangenendilemma in het dagelijks leven

Het gevangenendilemma komt in veel situaties in het dagelijks leven voor, met name in situaties waar samenwerking wenselijk is, maar vertrouwen ontbreekt. Hier zijn een paar voorbeelden:

 

Prijsafspraken in een oligopolie

Bedrijven in een oligopolie zouden er allemaal op vooruit gaan als ze prijsafspraken maken en de prijzen hoog houden. Eén bedrijf heeft echter de prikkel om stiekem de prijzen te verlagen om zo meer klanten te trekken (en hogere winsten te behalen). Als alle bedrijven dit doen, daalt de prijs en zijn alle bedrijven slechter af.

 

Advertentiecampagnes

Twee concurrerende bedrijven overwegen allebei een grote advertentiecampagne. Als geen van beiden adverteert, houden ze beide een redelijke winst. Als één bedrijf adverteert en de ander niet, wint het adverterende bedrijf marktaandeel. Als beide adverteren, maken ze beiden hoge advertentiekosten en wint geen van beiden marktaandeel. Adverteren wordt dan een dominante strategie, hoewel ze beide beter af zouden zijn als ze niet zouden adverteren.

 

Milieuvervuiling

Alle bedrijven zouden er op vooruit gaan als ze minder zouden vervuilen. Individueel heeft een bedrijf er echter belang bij om wel te vervuilen, omdat dit de kosten verlaagt. Als alle bedrijven vervuilen, wordt het milieu aangetast en zijn alle bedrijven slechter af.

 

Het herhaalde gevangenendilemma

Het klassieke gevangenendilemma is een ‘one-shot’ spel. De spelers interageren één keer en nemen dan een beslissing. In veel situaties echter interageren de spelers herhaaldelijk. Dit staat bekend als het herhaalde gevangenendilemma. In een herhaald gevangenendilemma kunnen de spelers leren van eerdere interacties en hun strategieën daarop aanpassen.

Dit maakt samenwerking mogelijk. Spelers kunnen een strategie aannemen die beloont als andere spelers samenwerken, maar straft als andere spelers niet samenwerken. Een bekende strategie is “tit-for-tat”: start met samenwerken en doe vervolgens in elke ronde hetzelfde als wat de andere speler in de vorige ronde deed.

 

Strategieën voor samenwerking

Er zijn verschillende strategieën die kunnen bijdragen aan samenwerking in een gevangenendilemma:

  • Tit-for-Tat: Start met samenwerking en doe vervolgens in elke ronde hetzelfde als wat de andere speler in de vorige ronde deed.
  • Wederkerigheid: Spelers zijn bereid te reciproceren; als de andere speler coöperatief is, zijn ze dat ook. Als de andere speler defecteert, doen ze dat ook.
  • Vertrouwen: Het aangaan van de interactie met het vertrouwen dat de andere partij ook coöperatief zal zijn.
  • Communicatie: Open communicatie kan helpen vertrouwen te bevorderen en afspraken te maken.
  • Afspraken: Formele afspraken (contracten) kunnen het vertrouwen versterken en de kans op coöperatie vergroten.

 

Kritiek op het gevangenendilemma

Het gevangenendilemma is een krachtig model, maar het is niet zonder kritiek:

  • Realistisch: Het is een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Mensen zijn niet altijd perfect rationeel en altruïsme speelt soms een rol.
  • Informatie: Het model gaat ervan uit dat de spelers perfecte informatie hebben over de payoffs. In de praktijk is dit vaak niet het geval.
  • Aannames: De aanname dat spelers uitsluitend hun eigen belangen nastreven is in sommige situaties niet correct.

 

Samenvatting en conclusie

Het gevangenendilemma is een cruciaal concept in de speltheorie dat de spanning illustreert tussen individueel rationeel gedrag en de collectieve wenselijkheid daarvan. Het leert ons dat zelfs als samenwerking de beste uitkomst is voor alle betrokkenen, een gebrek aan vertrouwen kan leiden tot een situatie waarin iedereen slechter af is. Het herhaalde gevangenendilemma biedt een glimp van hoop, door te laten zien dat strategieën gebaseerd op wederkerigheid en vertrouwen kunnen leiden tot samenwerking op de lange termijn.

Als student economie is het belangrijk om het gevangenendilemma te begrijpen. Het is een fundamenteel concept dat je helpt om na te denken over de dynamiek van samenwerking, onderhandeling en de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd bij het bereiken van collectieve doelen.

Bekijk de uitlegvideo

Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Samenwerken en onderhandelen

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 23 maart 2025

Reacties

0 reacties