Gerelateerde artikelen
Rekenen met woordformules 1
Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...
Snijpunten van grafieken
Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...
De abc-formule
Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...
Kwadratische vergelijkingen opstellen
Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...
Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel
Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...
Gelijkvormige driehoeken
Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...
Regelmatige patronen
Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...
Rekenmachine en wetenschappelijke notatie
Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...
Interpoleren en extrapoleren
Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...
Meten en schatten
Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...
Uitgelichte artikelen
Wat is een eigenfrequentie en waarom is het belangrijk?
Welkom bij een duik in de fascinerende wereld van trillingen! Of je nu bouwkundige bent, student, of gewoon geïnteresseerd in hoe gebouwen blijven staan, je hebt waarschijnlijk wel eens van het concept eigenfrequentie gehoord. Maar wat betekent het precies en,...
Bijles op de basisschool: wanneer helpt het echt?
Soms merk je dat je kind nét wat meer moeite heeft met schoolwerk dan andere kinderen. Rekenen gaat traag, begrijpend lezen blijft lastig, of het zelfvertrouwen is wat gezakt. Dat is heel normaal. Elk kind leert op zijn eigen tempo. Toch kan het soms fijn zijn om wat...
Waarom leren lezen zoveel meer is dan letters leren herkennen
Ik weet het nog goed: het moment waarop één van mijn bijlesleerlingen voor het eerst een heel boekje hardop las, zonder te stoppen bij elke letter, zonder zuchten, zonder dat blik van wanhoop in haar ogen. “Ik kan het echt!”, zei ze. En ze had gelijk. Dat kleine...
De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!
Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...
Voor het eerst naar de basisschool
Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....
Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg
Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...
Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging
Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...
Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes
Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...
Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces
Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik...
Bijlesdocent Den Haag rekenen en taal: Hoe ik Jordy en Adina begeleid
Als bijlesdocent in Den Haag geef ik met veel plezier bijles in rekenen en taal aan leerlingen zoals Jordy, een jongen uit groep 7, en Adina, een derdejaars havo-leerlinge. Mijn werk als bijlesdocent, vooral in vakken zoals rekenen, taal, wiskunde en Engels, helpt...
Gevangenendilemma (speltheorie)
Hoe maken economische actoren keuzes in een situatie waar hun uitkomsten afhankelijk zijn van de keuzes van anderen? Het gevangenendilemma, een fundamenteel concept binnen de speltheorie, biedt inzicht in dit soort strategische interacties. In dit artikel duiken we diep in het gevangenendilemma, illustreren we het met voorbeelden en leggen we uit hoe het van toepassing is op verschillende situaties, van prijsafspraken tussen bedrijven tot internationale politiek. Of je nu studeert voor een economietentamen of gewoon geïnteresseerd bent in de werking van strategisch denken, dit artikel biedt je een helder en uitgebreid overzicht.
Inhoudsopgave
- Wat is het Gevangenendilemma?
- De Basis van het Spel
- De Payoff Matrix
- Dominante Strategie en Nash-evenwicht
- Voorbeelden van het Gevangenendilemma
- Wanneer is samenwerking mogelijk?
- Het Iteratieve Gevangenendilemma
- Kritiek op het Gevangenendilemma
- Conclusie
Wat is het Gevangenendilemma?
Het Gevangenendilemma is een standaardvoorbeeld binnen de speltheorie dat aantoont waarom twee individuen (of partijen) niet altijd willen samenwerken, zelfs als het in hun beider belang zou zijn. Het illustreert de spanning tussen individueel rationeel handelen en collectief welzijn.
De Basis van het Spel
In de klassieke versie van het Gevangenendilemma worden twee verdachten, laten we ze Anna en Ben noemen, gearresteerd voor een misdrijf. De politie heeft echter onvoldoende bewijs voor een veroordeling. Ze ondervragen Anna en Ben in afzonderlijke cellen, waardoor ze niet met elkaar kunnen communiceren. Elk van hen heeft twee opties:
- Bekennen: De ander beschuldigen van het misdrijf.
- Zwijgen: Ontkennen betrokken te zijn bij het misdrijf.
De Payoff Matrix
De mogelijke uitkomsten (payoffs) worden weergegeven in een payoff matrix. Hieronder een voorbeeld:
| Ben Bekent | Ben Zwijgt | |
|---|---|---|
| Anna Bekent | Anna: -5 jaar, Ben: -5 jaar | Anna: -0 jaar, Ben: -10 jaar |
| Anna Zwijgt | Anna: -10 jaar, Ben: -0 jaar | Anna: -1 jaar, Ben: -1 jaar |
Uitleg van de cijfers (aantal jaren gevangenisstraf):
- Beide bekennen: Beide krijgen een gematigde straf (-5 jaar).
- Anna bekent, Ben zwijgt: Anna wordt vrijgesproken (0 jaar), Ben krijgt een zware straf (-10 jaar).
- Anna zwijgt, Ben bekent: Ben wordt vrijgesproken (0 jaar), Anna krijgt een zware straf (-10 jaar).
- Beide zwijgen: Beide krijgen een lichte straf (-1 jaar).
Dominante Strategie en Nash-evenwicht
Een dominante strategie is de beste optie voor een speler, ongeacht wat de andere speler doet. In het Gevangenendilemma is bekennen de dominante strategie voor zowel Anna als Ben.
- Als Ben bekent: is het voor Anna beter ook te bekennen (-5 i.p.v. -10).
- Als Ben zwijgt: is het voor Anna nog steeds beter te bekennen (0 i.p.v. -1).
Hetzelfde geldt voor Ben. Omdat beide bekennen, komen ze terecht in de uitkomst waarbij beide 5 jaar gevangenisstraf krijgen. Deze uitkomst is een Nash-evenwicht: geen van beide spelers kan zijn situatie verbeteren door individueel een andere strategie te kiezen, gegeven de strategie van de andere speler. Het is echter niet de optimale uitkomst (ze zouden beter af zijn met slechts -1 jaar). Dit is de paradox van het Gevangenendilemma.
Voorbeelden van het Gevangenendilemma
Het Gevangenendilemma komt in veel situaties voor in het echte leven. Hier zijn enkele voorbeelden:
Prijsafspraken tussen bedrijven
Twee concurrerende bedrijven kunnen afspreken om de prijzen van hun producten hoog te houden (een kartel). Als beide bedrijven zich aan de afspraak houden, maken ze een hoge winst. Echter, elk bedrijf heeft de prikkel om stiekem de prijs te verlagen om zo marktaandeel te winnen. Als een bedrijf de prijs verlaagt, wordt het aantrekkelijker voor consumenten en maakt het meer winst, ten koste van het andere bedrijf, die een relatief lagere winst creeërt. Uiteindelijk kan dit leiden tot een prijzenoorlog, waarbij beide bedrijven minder winst maken dan wanneer ze de afspraak hadden gehouden. Beide bedrijven hebben de neiging om de prijzen te verlagen, waardoor de markt in een evenwicht terechtkomt met lagere prijzen en minder winst voor beide partijen.
Wapenwedloop
In een wapenwedloop tussen twee landen hebben beide landen de keuze om al dan niet te investeren in wapens. Als beide landen investeren, voelt geen van beide zich veiliger, maar ze zijn wel veel geld kwijt. Als geen van beide investeert, is er vrede en is er geen geld verspild. Echter, elk land heeft de prikkel om toch in wapens te investeren, uit angst dat de ander dat ook doet.
Milieuproblematiek
Elk land kan ervoor kiezen om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen of niet. Als alle landen de uitstoot verminderen, profiteert iedereen van een schoner milieu. Echter, elk land heeft de prikkel om dat niet te doen. Het verminderen van de uitstoot is duur en kan de economie schaden. Als een land besluit de uitstoot niet te verminderen, profiteert het van de economische voordelen zonder zelf de kosten van milieuvervuiling te dragen (de kosten hiervan zullen weer bij andere landen terecht komen).
Wanneer is samenwerking mogelijk?
Hoewel het Gevangenendilemma lijkt te suggereren dat samenwerking onmogelijk is, is dit niet altijd het geval. Factoren die samenwerking kunnen bevorderen:
- Herhaalde interacties: Als het spel vaker wordt gespeeld, kunnen spelers leren elkaar te vertrouwen en samen te werken.
- Reputatie: Als een speler een reputatie heeft van betrouwbaarheid, is de kans groter dat anderen met hem samenwerken.
- Sancties: Als er sancties staan op ontrouw, worden spelers gestimuleerd om zich aan de afspraken te houden.
- Communicatie: Als spelers met elkaar kunnen communiceren, kunnen ze afspraken maken en elkaar aanmoedigen om zich eraan te houden.
Het Iteratieve Gevangenendilemma
Het iteratieve (herhaalde) Gevangenendilemma biedt een andere dynamiek dan het eenmalige spel. In dit scenario spelen dezelfde spelers het Gevangenendilemma meerdere keren achter elkaar. Dit introduceert de mogelijkheid van strategieën gebaseerd op eerdere zetten van de andere speler en maakt het mogelijk om vertrouwen op te bouwen of wraak te nemen voor ontrouw.
Een bekende strategie in het iteratieve Gevangenendilemma is “Tit-for-tat”:
- Beginnend met samenwerking: In de eerste ronde wordt er samengewerkt (zwijgen).
- Kopiëren van de vorige zet: Vervolgens wordt in elke ronde de zet van de tegenstander uit de vorige ronde gekopieerd. Als de tegenstander in de vorige ronde heeft samengewerkt, wordt er weer samengewerkt. Als de tegenstander in de vorige ronde heeft verraden, wordt er verraden.
Tit-for-tat is succesvol gebleken omdat het een goede balans biedt tussen samenwerking en verdediging. Het is vriendelijk (begint met samenwerking), vergevingsgezind (verraadt slechts één keer als reactie op verraad) en duidelijk (de strategie is gemakkelijk te begrijpen).
Kritiek op het Gevangenendilemma
Hoewel het Gevangenendilemma een nuttig model is, zijn er ook kritiekpunten:
- Realiteitsvreemd: In het echte leven zijn situaties vaak complexer dan in het model.
- Vereenvoudiging: Het model gaat uit van rationele spelers, terwijl mensen in de praktijk niet altijd rationeel handelen.
- Eenzijdig perspectief: Het Gevangenendilemma gaat uit van een statische situatie, terwijl de omgeving in de praktijk kan veranderen.
Conclusie
Het Gevangenendilemma is een krachtig concept dat inzicht biedt in strategische interacties en de spanning tussen individueel belang en collectief welzijn. Hoewel het een vereenvoudigd model is, kan het ons helpen om beter te begrijpen waarom samenwerking soms moeilijk te bereiken is. Door de factoren te begrijpen die samenwerking bevorderen, kunnen we proberen situaties te creëren waarin samenwerking waarschijnlijker wordt.
Bekijk de uitlegvideo
Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Samenwerken en onderhandelen
- Gevangenendilemma
- Gevangenendilemma: economisch perspectief
- Battle of the sexes
- Sequentieel spel – ultimatumspel (uitbreiding)
- Sequentieel spel – zelfbinding
- Herhaald simultaanspel
- Samenvatting Speltheorie
- Sequentieel spel – ultimatumspel
- Herhaald simultaanspel – geloofwaardige dreiging
- Externe effecten en collectieve goederen
- Samenwerken en onderhandelen
- Het berovingsprobleem
Meer over abcbijles
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl
Dit artikel is geschreven door:
0 reacties