Gerelateerde artikelen

Rekenen met woordformules 1

Rekenen met Woordformules: Een Stap-voor-Stap Gids Hoe bereken je de kosten van een telefoonabonnement met onbeperkt data? Wat is de ideale hoogte van een schans om zo ver mogelijk te springen? In dit artikel duiken we in het fascinerende domein van woordformules—een...

Snijpunten van grafieken

Hoe los je een conflict op? Door de snijpunten van grafieken te vinden! In dit artikel ontrafelen we het concept van snijpunten van grafieken, een essentieel onderdeel van lineaire problemen in de wiskunde. Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets...

De abc-formule

Hoe los je een vergelijking op die niet zo makkelijk te factureren is? Heb je ooit een kwadratische vergelijking gezien die je maar niet kon oplossen? In dit artikel duiken we diep in de wondere wereld van de abc-formule—een krachtig hulpmiddel dat onmisbaar is voor...

Kwadratische vergelijkingen opstellen

Hoe zet je een kwadratische vergelijking op? In dit artikel duiken we diep in de wereld van kwadratische vergelijkingen en leren we je hoe je ze zelf kunt opstellen. Of je je nu voorbereidt op een wiskundetoets, je kennis wilt opfrissen, of gewoon meer wilt weten over...

Diagrammen 1 – Staaf/lijn/cirkel

Hoe presenteer je data op een heldere en overzichtelijke manier? In dit artikel duiken we in de wereld van diagrammen: staafdiagrammen, lijndiagrammen en cirkeldiagrammen. We leggen uit hoe je ze leest, interpreteert en zelf maakt, zodat je klaar bent voor je...

Gelijkvormige driehoeken

Hoe werken wiskundige concepten in elkaar en hoe herken je ze? In dit artikel leggen we de basisprincipes uit van gelijkvormige driehoeken – een belangrijk onderdeel van de meetkunde, specifiek het hoofdstuk gelijkvormigheid. Met duidelijke uitleg, voorbeelden en...

Regelmatige patronen

Hoe vormen tegels patronen en hoe herken je de terugkerende elementen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van regelmatige patronen – een essentieel onderdeel van Meetkunde. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en nuttige tips helpen we je...

Rekenmachine en wetenschappelijke notatie

Hoe navigeer je door grote en kleine getallen die in de wetenschap en wiskunde voorkomen? In dit artikel ontrafelen we de wereld van de wetenschappelijke notatie en hoe je een rekenmachine effectief kunt gebruiken om hiermee te werken. Of je nu studeert voor een...

Interpoleren en extrapoleren

Hoe schat je de waarde van iets in tussen twee bekende punten, of voorspel je een toekomstige waarde op basis van huidige trends? In dit artikel duiken we in de wereld van interpoleren en extrapoleren—krachtige statistische hulpmiddelen die je helpen om gaten in data...

Meten en schatten

Hoeveel verf heb je nodig voor een muur? Hoe lang duurt het om naar school te fietsen? In dit artikel duiken we in de wereld van meten en schatten—een essentieel onderdeel van wiskunde dat verder reikt dan schoolbanken. Met heldere uitleg, praktische voorbeelden en...

Uitgelichte artikelen

Wat is een eigenfrequentie en waarom is het belangrijk?

Welkom bij een duik in de fascinerende wereld van trillingen! Of je nu bouwkundige bent, student, of gewoon geïnteresseerd in hoe gebouwen blijven staan, je hebt waarschijnlijk wel eens van het concept eigenfrequentie gehoord. Maar wat betekent het precies en,...

Bijles op de basisschool: wanneer helpt het echt?

Soms merk je dat je kind nét wat meer moeite heeft met schoolwerk dan andere kinderen. Rekenen gaat traag, begrijpend lezen blijft lastig, of het zelfvertrouwen is wat gezakt. Dat is heel normaal. Elk kind leert op zijn eigen tempo. Toch kan het soms fijn zijn om wat...

Waarom leren lezen zoveel meer is dan letters leren herkennen

Ik weet het nog goed: het moment waarop één van mijn bijlesleerlingen voor het eerst een heel boekje hardop las, zonder te stoppen bij elke letter, zonder zuchten, zonder dat blik van wanhoop in haar ogen. “Ik kan het echt!”, zei ze. En ze had gelijk. Dat kleine...

De gids voor online bijles: tools, tips & tricks!

Online bijles biedt docenten tal van voordelen, met flexibiliteit als grootste pluspunt. Je kunt bijles geven wanneer en waar je maar wilt. Heb jij nog een college in de middag en heeftjouw student les tot 15.00 uur? Geen probleem! Om 16.00 uur kunnen jullie beiden...

Voor het eerst naar de basisschool

Voor het eerst naar de basisschool “Gerard komt naar school. Hij heeft de uitnodiging gekregen.” Gerard vraagt regelmatig; “Wanneer mag ik naar school?”, vertelt zijn moeder. Gerard wil graag komen kijken op school. Daar zijn ze; moeder komt met Gerard aan de hand....

Bijles rekenen groep 7: hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugkreeg

Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond...

Bijles rekenen: Hoe mijn dochter vooruitging

Mijn naam is Barbara, en ik ben de moeder van Sophie, een enthousiaste en leergierige dochter die nu in groep 8 zit. Toen ze vorig jaar in groep 7 zat, liep ze tegen wat problemen aan met rekenen. Ze vond het steeds moeilijker worden om de lesstof bij te houden en...

Bijles geven in Rotterdam: Jesse’s ervaring en tips voor succes

Als bijlesdocent in Rotterdam help ik leerlingen om hun prestaties te verbeteren in vakken zoals economie, wiskunde en Duits. Mijn naam is Jesse, ik ben 23 jaar en studeer bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Naast mijn studie geef ik bijles aan leerlingen zoals...

Uitleg over Emancipatorische en interculturele aspecten van de arbeidsmarkt | Alle Economie lesstof uitgelegd | abcbijles.nl

Herhaald simultaanspel

Hoe maken we beslissingen als de uitkomst afhangt van wat anderen doen? In dit artikel duiken we in de wereld van het Herhaald simultaanspel, een belangrijk concept binnen de speltheorie, specifiek relevant voor het economieonderwijs. We zullen de basisprincipes uitleggen, voorbeelden geven en de implicaties voor samenwerking en onderhandeling bespreken. Bereid je voor om je kennis van speltheorie te verdiepen!

 

Inhoudsopgave

 

Wat is een Herhaald Simultaanspel?

Een herhaald simultaanspel is een situatie waarin spelers eenzelfde spel meer dan één keer achter elkaar spelen. In tegenstelling tot een eenmalig spel, hebben spelers de mogelijkheid om te leren van eerdere zetten en hun strategieën aan te passen. Dit maakt de dynamiek van het spel aanzienlijk complexer en introduceert de mogelijkheid tot samenwerking en de ontwikkeling van vertrouwen.

 

Basisprincipes van Herhaalde Simultaanspelen

  • Simultaan: Spelers nemen tegelijkertijd beslissingen, zonder te weten wat de andere speler kiest.
  • Herhaald: Het spel wordt een aantal keren gespeeld, waardoor er een opeenvolging van zetten en reacties ontstaat.
  • Informatie: Spelers observeren de uitkomsten van eerdere rondes, wat invloed heeft op hun toekomstige beslissingen.
  • Pay-off: Elke speler krijgt een bepaalde ‘pay-off’ (resultaat) op basis van hun eigen zet en de zet van de andere speler.
  • Strategie: Een strategie is een plan dat aangeeft welke zet een speler zal doen in elke mogelijke situatie die zich tijdens het spel kan voordoen.

 

Het Gevangenendilemma als Voorbeeld

Het gevangenendilemma is een klassiek voorbeeld van een simultaanspel dat vaak herhaald wordt. In een eenmalig gevangenendilemma is de dominante strategie voor beide spelers om te bekennen, wat leidt tot een suboptimale uitkomst voor beiden. Echter, in een herhaald gevangenendilemma verandert de situatie. De mogelijkheid om elkaar te straffen of belonen voor eerdere acties maakt samenwerking aantrekkelijker.

Denk aan dit: Stel je voor dat twee dieven, Anna en Bas, worden gearresteerd. Ze worden apart ondervraagd en hebben de keuze om elkaar te verraden (bekennen) of te zwijgen. De mogelijke uitkomsten zijn:

  • Als beiden bekennen, krijgen ze beiden een gemiddelde straf.
  • Als beiden zwijgen, krijgen ze beiden een lichte straf.
  • Als één bekent en de ander zwijgt, krijgt de bekennende dief een zeer lichte straf (of gaat vrijuit) en de zwijgende dief een zware straf.

 

Strategieën in Herhaalde Simultaanspelen

Er zijn verschillende strategieën die spelers kunnen hanteren in een herhaald simultaanspel. De meest bekende strategiëen worden hieronder beschreven.

 

Tit-for-Tat

Deze strategie, ook bekend als ‘oog om oog, tand om tand’, is een simpele maar effectieve strategie. De speler begint met samenwerking en kopieert vervolgens de zet van de tegenstander uit de vorige ronde. Als de andere speler samenwerkt, blijft de speler samenwerken. Als de andere speler ‘overloopt’ (niet samenwerkt), straft de speler de ander in de volgende ronde en past zijn gedrag aan.

  • Begint met samenwerking.
  • Copieert de vorige zet van de tegenstander.
  • Vergeeft fouten door terug te keren naar samenwerking als de tegenstander dat initieert.

 

Grim Trigger

De ‘grim trigger’ strategie begint ook met samenwerking, maar zodra de andere speler één keer ‘overloopt’, schakelt de speler over naar permanente ‘overloop’. Er is geen vergeving; de speler straft de andere speler voor altijd wanneer deze niet samenwerkt.

  • Begint met samenwerking.
  • Slaat direct over naar defectie als de tegenstander defecteert, ongeacht hoe vaak en lang er is samengewerkt.

 

Andere Strategieën

  • Altijd samenwerken (Always Cooperate): De speler werkt altijd samen, ongeacht wat de andere speler doet.
  • Altijd overloopt (Always Defect): De speler ‘overloopt’ altijd, ongeacht wat de andere speler doet.
  • Willekeurige strategie (Random Strategy): De speler kiest willekeurig tussen samenwerking en ‘overlopen’. Dit kan gebruikt worden om patronen te doorbreken.

 

Factoren die Samenwerking Beïnvloeden

Verschillende factoren spelen een rol in de vraag of samenwerking in herhaalde simultaanspelen tot stand komt:

  • Tijdshorizon: Hoe langer het spel duurt (of hoe onzekerder het einde is), hoe meer kans er is op samenwerking.
  • Disconteringsfactor: De waarde die spelers hechten aan toekomstige ‘pay-offs’. Als de disconteringsfactor hoog is (spelers hechten veel waarde aan de toekomst), is samenwerking aantrekkelijker.
  • Reputatie: De reputatie van een speler kan beïnvloeden hoe anderen met die speler omgaan.
  • Communicatie: Communicatie tussen spelers kan het vertrouwen vergroten en samenwerking bevorderen.
  • Sancties: De mogelijkheid om ‘overlopers’ te straffen kan samenwerking aanmoedigen.

 

Toepassingen in de Economie

Herhaalde simultaanspelen hebben talloze toepassingen in de economie. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Oligopolies: Bedrijven in een oligopolie kunnen samenwerken om de prijzen hoog te houden (collusie). Echter, de prikkel om te ‘overlopen’ (bijvoorbeeld door de prijs tijdelijk te verlagen) is altijd aanwezig.
  • Internationale handel: Landen kunnen samenwerken op gebieden als handel of klimaatverandering. Echter, sommige landen hebben de neiging minder samen te werken dan andere.
  • Arbeidsrelaties: Werkgevers en werknemers kunnen samenwerken om de productiviteit te verhogen.

De theorie van herhaalde simultaanspelen helpt ons te begrijpen hoe deze situaties zich ontwikkelen en welke factoren van invloed zijn op de uitkomst.

 

Voordelen van Samenwerking

Samenwerking kan leiden tot betere uitkomsten voor alle betrokken partijen. Zoals:

  • Wederzijds Voordeel: Beide spelers kunnen een beter resultaat behalen dan wanneer ze niet samenwerken.
  • Vertrouwen: Samenwerking kan leiden tot opbouw van vertrouwen tussen de spelers, die vervolgens in andere interacties ook positief uitpakt.
  • Efficiëntie: In bijvoorbeeld een oligopolie kan samenwerking leiden tot een stabielere markt en kan hier meer ruimte ontstaan voor innovatie.
  • Schaalvoordelen: Doordat er samenwerking plaatsvindt kunnen schaalvoordelen worden benut.

 

Conclusie

Herhaalde simultaanspelen zijn een krachtig instrument om strategisch gedrag te analyseren in situaties waarin interactie en herhaling een rol spelen. Het gevangenendilemma illustreert hoe samenwerking kan ontstaan, zelfs als er incentives zijn om te ‘overlopen’. Strategieën zoals ’tit-for-tat’ en ‘grim trigger’ laten zien hoe spelers hun gedrag kunnen afstemmen op de acties van anderen. Door de factoren die samenwerking beïnvloeden te begrijpen, kunnen we beter inschatten wanneer en hoe samenwerking waarschijnlijk is. Dit heeft belangrijke implicaties voor de economie, politiek en andere gebieden waar strategische interactie cruciaal is.

 

Oefenvragen

  1. Wat is het verschil tussen een eenmalig en een herhaald simultaanspel? Leg uit aan de hand van concrete voorbeelden.
  2. Beschrijf de ’tit-for-tat’ strategie. Wanneer is deze strategie effectief?
  3. Geef een economisch voorbeeld van een herhaald simultaanspel en analyseer de mogelijke uitkomsten.
  4. Welke factoren beïnvloeden of samenwerking ontstaat in een herhaald simultaanspel?
  5. Hoe kunnen bedrijven in een oligopolie de problemen van het gevangenendilemma overwinnen?

Bekijk de uitlegvideo

Bekijk de andere onderwerpen uit hoofdstuk Samenwerken en onderhandelen

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 23 maart 2025

Reacties

0 reacties