Ingeschatte leestijd:5 minuten

Inhoudsopgave

1. Waarom ik ervoor koos om bijlesdocent rekenen en natuurkunde te worden in Dordrecht
2. Mijn leerlingen: Lisa en Bram
3. Mijn persoonlijke aanpak als bijlesdocent in Dordrecht
4. Het belang van communicatie en feedback
5. Tips voor bijlesdocenten
6. Hoe mijn studie rechten mij helpt in het lesgeven

Gerelateerde artikelen

Uitgelichte artikelen

Bijles tips

Bijles tips 1. Inleiding Bijles is een waardevol hulpmiddel voor studenten die wat extra ondersteuning nodig hebben bij hun studie. Of het nu gaat om het begrijpen van moeilijke onderwerpen of het verbeteren van studievaardigheden, bijles kan helpen om het leerproces...

5 tips om de middelbare school te overleven!

De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...

De eindexamens zijn weer begonnen!

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen.  Daarnaast was...

Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)

Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om...

5 tips voor montessori-activiteiten

Het belang om kinderen onder te dompelen in de wonderen van de natuur en het buitenleven wordt duidelijk gemaakt door onze aangeboren verbinding met de natuur. Ons welzijn, onze stemming en onze inspanningen zullen altijd rechtstreeks verband houden met de natuur. En...

Schermtijd: Hoe veel is te veel?

Schermtijd, hoe veel is te veel? Het moderne leven is gevuld met een eindeloze reeks schermen, van smartphones tot tablets, desktopcomputers tot laptops en tv's. Hierdoor neemt de gemiddelde schermtijd toe. Hoewel deze apparaten zeker hun voordelen hebben, is het van...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Bijlesdocent Dordrecht rekenen en natuurkunde: Nora’s aanpak voor leerlingensucces

Als bijlesdocent in Dordrecht geef ik bijles aan leerlingen die worstelen met vakken zoals rekenen, natuurkunde en Engels. Mijn naam is Nora, ik ben 20 jaar en ik studeer rechten aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik al geruime tijd actief als bijlesdocent. Ik geef bijvoorbeeld bijles aan Lisa, een leerling uit groep 8, en Bram, een vijfdejaars havo-leerling. Mijn werk draait om maatwerkbegeleiding, omdat ik geloof dat elke leerling zijn of haar eigen aanpak verdient. Hier deel ik mijn ervaringen en tips voor succesvolle bijles.

 

1. Waarom ik ervoor koos om bijlesdocent rekenen en natuurkunde te worden in Dordrecht

De keuze om bijlesdocent te worden kwam bij mij voort uit mijn passie om anderen te helpen. Tijdens mijn rechtenstudie merkte ik al snel dat ik voldoening haal uit het helder uitleggen van complexe concepten. Dit was voor mij de reden om mijn academische vaardigheden in te zetten om jongere leerlingen te ondersteunen. Ik werk vooral met leerlingen die moeite hebben met vakken als rekenen en natuurkunde, maar ik help ze ook met hun Engels. Bijles in Dordrecht geeft mij de kans om de kloof te dichten die veel leerlingen ervaren in deze vakken, en hen te begeleiden naar betere resultaten en meer zelfvertrouwen.

 

2. Mijn leerlingen: Lisa en Bram

Elke leerling is uniek en heeft een andere aanpak nodig. Twee van mijn huidige leerlingen zijn Lisa en Bram. Zij zitten in verschillende fasen van hun schoolcarrière en hebben daarom ook verschillende begeleiding nodig.

Bijles rekenen voor Lisa (groep 8)

Lisa zit in groep 8 en bereidt zich voor op de middelbare school. Ze heeft moeite met rekenen, vooral als het gaat om breuken en procenten. Tijdens onze bijlessen focussen we op het versterken van haar basiskennis en het vergroten van haar zelfvertrouwen. Dit is essentieel, omdat rekenen een fundament vormt voor veel andere vakken die ze later zal tegenkomen. Samen werken we stap voor stap aan haar vaardigheden, zodat ze straks met een goed gevoel de overstap kan maken naar de middelbare school.

Bijles natuurkunde en Engels voor Bram (havo 5)

Bram zit in 5 havo en staat voor zijn eindexamen. Zijn grootste uitdagingen zijn natuurkunde en Engels. Bij natuurkunde heeft hij moeite om de abstracte concepten om te zetten in praktische toepassingen, terwijl hij bij Engels vooral moeite heeft met het begrijpen van grammatica en het toepassen daarvan in schrijfopdrachten. Mijn doel is om hem te helpen zelfverzekerder te worden in deze vakken, zodat hij zijn eindexamens met succes kan afronden.

 

3. Mijn persoonlijke aanpak als bijlesdocent in Dordrecht

Wat mijn aanpak als bijlesdocent in Dordrecht onderscheidt, is mijn focus op het op maat maken van de bijlessen voor elke leerling. Elke leerling heeft zijn of haar eigen manier van leren, en het is mijn taak om daar op in te spelen. Bij Lisa draait het om geduld en het opbouwen van vertrouwen, terwijl ik bij Bram meer nadruk leg op het leren toepassen van theorie in de praktijk.

Actief leren voor Lisa

Bij Lisa gebruik ik veel actieve leermethodes, zoals spelletjes en visuele hulpmiddelen, om rekenen tastbaarder te maken. We werken met kleuren en diagrammen om breuken en procenten te verduidelijken. Deze benadering houdt haar betrokken bij de les en voorkomt dat ze het gevoel krijgt dat rekenen moeilijk is. Een van de belangrijkste lessen die ik als bijlesdocent heb geleerd, is dat jongere leerlingen veel baat hebben bij afwisseling en interactie.

Mijn tip voor andere bijlesdocenten: Zorg ervoor dat je lessen bij jongere leerlingen speels en afwisselend zijn. Dit helpt hen om langer gefocust te blijven en maakt het leren leuker.

Zelfvertrouwen opbouwen bij Bram

Voor Bram richt ik mij meer op het aanleren van studietechnieken en het opbouwen van zelfvertrouwen. We herhalen veel natuurkundeformules, maar bespreken ook hoe deze in verschillende situaties kunnen worden toegepast. Bij Engels focussen we op het verbeteren van zijn schrijfvaardigheid door middel van oefeningen en discussies over actuele onderwerpen. Hierdoor voelt hij zich meer op zijn gemak bij het schrijven van Engelse essays en begrijpt hij de grammatica beter.

Mijn tip voor bijlesdocenten: Oudere leerlingen hebben vaak behoefte aan structuur en herhaling. Zorg ervoor dat je je lessen zo organiseert dat ze makkelijk te volgen zijn, en bouw geleidelijk aan zelfvertrouwen op door succeservaringen te creëren.

 

4. Het belang van communicatie en feedback

Een van de belangrijkste onderdelen van mijn werk is goede communicatie. Niet alleen met de leerlingen zelf, maar ook met hun ouders. Voor Lisa maak ik na elke les een korte samenvatting van wat we hebben gedaan en wat haar vorderingen zijn. Dit geeft haar ouders de mogelijkheid om haar ook thuis te ondersteunen. Bij Bram bespreek ik regelmatig met zijn ouders en mentor op school hoe hij ervoor staat. Dit zorgt ervoor dat mijn bijlessen goed aansluiten op wat hij op school leert.

Tip voor bijlesdocenten: Zorg ervoor dat je regelmatig feedback geeft aan ouders en eventueel ook aan school. Dit creëert een omgeving waarin de leerling optimaal kan leren, zowel tijdens de bijles als daarbuiten.

 

5. Tips voor bijlesdocenten

Door mijn ervaringen als bijlesdocent in Dordrecht heb ik een aantal tips die nuttig kunnen zijn voor andere bijlesdocenten, zowel beginnend als ervaren:

  • Stem je aanpak af op de leerling: Niet elke leerling leert op dezelfde manier. Zorg ervoor dat je flexibel bent in je aanpak en bereid bent om methoden aan te passen wanneer dat nodig is.
  • Bouw vertrouwen op: Veel leerlingen die bijles volgen, hebben te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen. Focus op hun sterke punten en moedig hen aan om niet bang te zijn voor fouten.
  • Maak de lessen interactief: Vooral bij jongere leerlingen werkt een speelse aanpak vaak goed. Wissel af tussen verschillende leermethodes om hen geïnteresseerd te houden.
  • Communiceer met ouders: Zorg ervoor dat je de ouders betrokken houdt bij het leerproces van hun kind. Dit zorgt ervoor dat de leerling ook buiten de bijlessen verder kan werken aan de stof.

 

6. Hoe mijn studie rechten mij helpt in het lesgeven

Als rechtenstudent leer ik dagelijks hoe belangrijk het is om informatie op een gestructureerde manier over te brengen. Deze vaardigheid pas ik ook toe in mijn bijlessen. Door duidelijk en logisch uit te leggen, zorg ik ervoor dat mijn leerlingen niet overweldigd raken door de lesstof. Ook heb ik geleerd om geduldig en kritisch te zijn, eigenschappen die goed van pas komen wanneer ik mijn leerlingen begeleid.

Daarnaast helpt mijn studie mij om mijn leerlingen te leren kritisch te denken. In de rechten leer ik om argumenten te analyseren en logisch te redeneren, en ik breng deze denkvaardigheden over op mijn leerlingen. Dit helpt hen niet alleen met vakken zoals rekenen en natuurkunde, maar ook met hun algemene probleemoplossende vaardigheden.

 

7. Het verschil dat bijles kan maken

Het mooiste aan mijn werk als bijlesdocent in Dordrecht is het zien van de vooruitgang van mijn leerlingen. Lisa is inmiddels veel zelfverzekerder geworden in rekenen en vindt het niet langer eng om moeilijke opgaven aan te pakken. Bram heeft inmiddels een solide basis gelegd voor zijn eindexamens en voelt zich sterker in zowel natuurkunde als Engels. Dit soort resultaten zijn voor mij de grootste motivatie om door te gaan.

 

Wil jij ook bijles geven? Meld je aan via deze link.

Volg ook onze LinkedIn pagina.

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 16 september 2024

Reacties

0 reacties