Categorie: bijles
Ingeschatte leestijd:6 minuten

Inhoudsopgave

1. Hoe Lars worstelde met rekenen in groep 7
2. De zoektocht naar de juiste bijles
3. De aanpak die werkte voor Lars
4. Hoe bijles Lars zijn zelfvertrouwen teruggaf
5. Tips voor andere ouders die bijles overwegen
6. Het effect van bijles op ons gezin

Gerelateerde artikelen

Uitgelichte artikelen

Bijles tips

Bijles tips 1. Inleiding Bijles is een waardevol hulpmiddel voor studenten die wat extra ondersteuning nodig hebben bij hun studie. Of het nu gaat om het begrijpen van moeilijke onderwerpen of het verbeteren van studievaardigheden, bijles kan helpen om het leerproces...

5 tips om de middelbare school te overleven!

De middelbare school is een spannende periode voor leerlingen. Door de hoge snelheid van de transformatie kan dit echter ook een moeilijke tijd voor hen zijn. Bij ABCopschool hebben ze hier onderzoek naar gedaan en ook docenten merken dit. Toch is dit een leerzame...

De eindexamens zijn weer begonnen!

De eindexamens zijn alweer begonnen! Voor leerlingen een periode van bloed, zweet en tranen. Mijn eindexamens, ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn stresslevel is nog nooit op zo’n piek geweest en ik heb nog nooit zo hard gestudeerd als toen.  Daarnaast was...

Wiskunde spelletjes (en hoe ze helpen bij het leren)

Als het op wiskunde aankomt, is creativiteit koning. Dit betekent dat je moet afstappen van de saaie wiskunde oefeningen en je moet onderdompelen in boeiende spellen. Als je eenmaal in staat bent hun aandacht vast te houden met een leuke benadering, ben je op weg om...

5 tips voor montessori-activiteiten

Het belang om kinderen onder te dompelen in de wonderen van de natuur en het buitenleven wordt duidelijk gemaakt door onze aangeboren verbinding met de natuur. Ons welzijn, onze stemming en onze inspanningen zullen altijd rechtstreeks verband houden met de natuur. En...

Schermtijd: Hoe veel is te veel?

Schermtijd, hoe veel is te veel? Het moderne leven is gevuld met een eindeloze reeks schermen, van smartphones tot tablets, desktopcomputers tot laptops en tv's. Hierdoor neemt de gemiddelde schermtijd toe. Hoewel deze apparaten zeker hun voordelen hebben, is het van...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Bijles voor rekenen: Hoe Lars zijn zelfvertrouwen terugvond in groep 7

Mijn naam is Frank, en ik ben de vader van Lars, een 11-jarige jongen die nu in groep 8 zit. Vorig jaar, in groep 7, liep Lars tegen een groot obstakel aan: rekenen. Wat voor veel kinderen een uitdaging is, werd voor Lars een bron van frustratie en stress. Hij vond rekenen steeds moeilijker en werd onzeker over zijn prestaties in de klas. Als ouder zag ik dit natuurlijk gebeuren, en na overleg met de school besloten mijn vrouw en ik om bijles te zoeken. In deze blog wil ik mijn ervaring delen over hoe bijles Lars heeft geholpen om weer grip te krijgen op rekenen, en vooral hoe het zijn zelfvertrouwen terugbracht.

 

1. Hoe Lars worstelde met rekenen in groep 7

Lars was altijd een enthousiaste leerling geweest. Hij had een voorliefde voor geschiedenis en aardrijkskunde, maar zodra het om rekenen ging, merkte ik dat hij zich terugtrok. Breuken, verhoudingen en metriek stelsels gaven hem de meeste problemen. Thuis probeerden we hem te helpen, maar het leek alsof onze uitleg hem meer in de war bracht dan dat het hem hielp. Hij werd steeds gefrustreerder en begon zelfs te zeggen dat hij ‘dom’ was, wat ons echt pijn deed om te horen. Het was duidelijk dat hij professionele begeleiding nodig had, iemand die niet alleen de stof kon uitleggen, maar ook geduld had en begreep hoe hij dacht.

 

2. De zoektocht naar de juiste bijles

We hebben niet zomaar de eerste de beste bijlesdocent gekozen. We wilden iemand die echt de tijd nam om naar Lars te luisteren en in te spelen op zijn specifieke problemen met rekenen. Via een aanbeveling van een kennis kwamen we in contact met abcbijles, een organisatie die ervaring had met het begeleiden van basisschoolleerlingen. Wat ons meteen opviel, was dat de docent via abcbijles zich niet alleen richtte op de leerstof, maar ook op het herstellen van het zelfvertrouwen van kinderen. Dat was precies wat Lars nodig had.

Een persoonlijk plan voor Lars

Na de eerste kennismaking stelde de bijlesdocent een persoonlijk plan voor Lars op. Ze begon met een evaluatie om te kijken waar precies de knelpunten zaten. Het bleek dat Lars moeite had om abstracte concepten zoals breuken en percentages toe te passen in praktische situaties. De docent maakte een plan dat zich richtte op het langzaam opbouwen van zijn rekenvaardigheden, beginnend met eenvoudige sommen en langzaam verdergaand naar complexere opgaven.

 

3. De aanpak die werkte voor Lars

Wat zo fijn was aan de bijlesdocent, was dat ze een positieve leeromgeving creëerde waarin Lars zich op zijn gemak voelde. Ze benadrukte niet de fouten die hij maakte, maar de vooruitgang die hij boekte. Elke kleine stap werd gevierd, en dat maakte een wereld van verschil voor Lars. Hij begon te beseffen dat fouten maken een onderdeel is van leren, en dat het oké is om niet alles meteen te begrijpen. Dit haalde de druk weg, waardoor hij opener stond voor de lessen.

Concreet werken met voorbeelden uit het dagelijks leven

Een van de technieken die de bijlesdocent gebruikte, was het koppelen van rekensommen aan situaties uit het dagelijks leven. Zo oefenden ze breuken door het verdelen van een pizza of het berekenen van kortingen in een winkel. Dit maakte het voor Lars gemakkelijker om de theorie te begrijpen en toe te passen. Hij begon in te zien dat rekenen niet zo abstract is als het lijkt, en dat gaf hem een boost in vertrouwen.

 

4. Hoe bijles Lars zijn zelfvertrouwen teruggaf

Wat voor ons als ouders het meest opvallend was, was hoe snel Lars zijn zelfvertrouwen begon terug te krijgen. Binnen een paar weken zagen we een verandering in zijn houding ten opzichte van rekenen. Waar hij eerst angstig en onzeker was, begon hij nu met trots te vertellen over de sommen die hij tijdens de bijles goed had gemaakt. Hij vroeg zelfs uit zichzelf om extra oefeningen, iets wat we daarvoor nooit hadden durven dromen.

Ook zijn prestaties op school gingen vooruit. Zijn leerkracht merkte op dat Lars actiever meedeed in de rekenlessen en dat hij niet langer bang was om fouten te maken. Hij begon vragen te stellen en leek echt te willen begrijpen hoe sommen in elkaar zaten. Het mooiste was dat hij niet langer dacht dat hij ‘dom’ was, maar dat hij inzag dat hij het gewoon op een andere manier moest leren.

 

5. Tips voor andere ouders die bijles overwegen

Voor andere ouders die overwegen om bijles te nemen voor hun kind, wil ik graag een aantal tips delen op basis van onze ervaring:

  • Kies een bijlesdocent die past bij je kind: Elke leerling is anders, dus het is belangrijk om een bijlesdocent te kiezen die goed bij je kind past. Lars had iemand nodig die geduldig was en niet alleen op de stof focuste, maar ook op het opbouwen van zijn zelfvertrouwen.
  • Wees betrokken: Het is belangrijk om als ouder betrokken te blijven bij het proces. Wij overlegden regelmatig met de bijlesdocent om te zien waar Lars stond en hoe we hem thuis konden ondersteunen.
  • Verwacht geen wonderen van de ene op de andere dag: Vooruitgang kost tijd, en het is belangrijk om geduldig te zijn. Lars had tijd nodig om vertrouwen op te bouwen en de leerstof te begrijpen, maar de resultaten waren het wachten waard.
  • Focus op positieve versterking: Net zoals bij ons, was het voor Lars essentieel dat zijn bijlesdocent hem aanmoedigde voor elke stap die hij vooruitging. Dit bouwde zijn zelfvertrouwen op en zorgde ervoor dat hij met een open houding verder kon leren.

 

6. Het effect van bijles op ons gezin

De sfeer in huis veranderde aanzienlijk nadat Lars bijles begon te krijgen. Waar rekenen voorheen een bron van stress en frustratie was, werd het nu iets waar hij zelfverzekerder in werd. Huiswerk maken verliep soepeler, en we hoefden hem niet meer te pushen om te beginnen. Deze verandering had een positieve invloed op de algehele sfeer thuis, en het gaf ons als ouders ook rust om te zien dat Lars weer plezier kreeg in leren.

 

7. Lars zijn nieuwe houding naar rekenen

Nu Lars in groep 8 zit, merken we dat hij zijn rekenvaardigheden en vertrouwen heeft vastgehouden. Hij gaat niet langer met tegenzin naar de rekenles en begrijpt de stof veel beter. Zijn leerkracht heeft ons laten weten dat hij een enorme groei heeft doorgemaakt sinds hij bijles kreeg, en dat hij nu goed voorbereid is voor de middelbare school. Dit is voor ons als ouders natuurlijk een enorme opluchting en een trots moment.

 

Conclusie

Bijles heeft niet alleen Lars geholpen om zijn rekenvaardigheden te verbeteren, maar het heeft ook zijn zelfvertrouwen en houding ten opzichte van leren veranderd. Waar hij eerst bang was om fouten te maken, durft hij nu uitdagingen aan te gaan. Ik zou bijles absoluut aanraden aan andere ouders die merken dat hun kind moeite heeft met een bepaald vak. Het kan echt een wereld van verschil maken, niet alleen op school, maar ook in hoe een kind naar zichzelf kijkt. Wil jij ook bijles van abcbijles proberen? Meld je hier gratis en vrijblijvend aan.

 

Meer over abcbijles

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over abcbijles? Bekijk de over ons pagina.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: jurgen@abcbijles.nl

Dit artikel is geschreven door:

Kennisbank abcbijles
Redactie van abcbijles
Op: 18 september 2024

Reacties

0 reacties